Het jonge Belgische architectenbureau studio MOTO ontwerpt tien frietkoten op prominente plekken in Brussel. De Stad Brussel lanceerde hiervoor in samenwerking met het Nationaal Verbond van Frituristen een ontwerpwedstrijd. Uit 52 internationale inzendingen kwam het specifieke en herkenbare frietkotenmodel van studio MOTO als winnaar uit de bus. De blikvangers van het ontwerp zijn de spiegelende buitengevel en de opvallende neonverlichting bovenop elk frietkot.
studio MOTO is een nieuw architectenbureau opgericht in 2017 door de in Luik geboren en in Eupen opgegroeide Thomas Hick en Gentenaar Mo Vandenberghe. Beiden werkten eerder al bij het architectenbureau Robbrecht en Daem. Hun winnende ontwerp voor de Brusselse frietkoten vertrekt vanuit de waardering en het respect voor het traditionele frietkot. Als onderdeel van de Belgische frietcultuur hebben de frietkoten een symbolische betekenis en maken ze al decennia deel uit van het Belgische en Brusselse straatbeeld.

studio MOTO gaat met hun ontwerp terug naar de essentie van het frietkot. De aandacht ligt op de identiteit, functionaliteit en context. De typische elementen zoals de herkenbare frietkot-vorm, opendraaiende luifel, glazen toonbank en lichtreclame bovenop zijn allen terug te vinden in dit ontwerp. Maar door de frietkoten te voorzien van een spiegelende gevel gaan ze een dynamische dialoog aan met hun omgeving. Meer nog: gesloten worden de frietkoten een verlengde van hun omgeving, in plaats van een ruimtelijk obstakel te vormen.  Elke frituur krijgt zijn eigen identiteit door een unieke lichtreclame. Deze identiteit wordt versterkt wanneer de frituur open is en de unieke kleur van de tegels zichtbaar wordt.

Het spel van contrast tussen de koude spiegelende buitengevel die opgaat in zijn omgeving en het warme tastbare interieur dat massa geeft aan het volume, is cruciaal voor het ontwerp en typerend voor studio MOTO, dat steevast avontuur combineert met wel doordachte ontwerpen.
studio MOTO werd in 2017 opgericht door Thomas Hick (1978, Luik) en Mo Vandenberghe (1983, Gent).
Vanuit het plezier van het ontwerpen zoeken ze naar een spanning tussen het alledaagse en het avontuurlijke. Die ambiguïteit getuigt van lef en inzicht. Hun ontwerpen zijn niet spectaculair maar subtiel, fris en ogenschijnlijk eenvoudig. Hun doel is niet om architecturale statements te maken, maar om vanuit een bestaande realiteit wel doordachte interventies te ontwerpen die dialogeren met de – ruimtelijke, culturele en historische – context.
www.studiomoto.be
Foto’s: studio MOTO