De Antwerpse kunstenaar Jan Fabre schenkt zijn omvangrijke archieven over zijn werk als theater- en tekstkunstenaar aan de stad Antwerpen. Ze werden gisteren overgedragen aan het FelixArchief.
2016 was voor Jan Fabre een bijzonder jaar. Zijn theatergezelschap, Troubleyn, bestond dertig jaar. In het kader van dat feestjaar werden ook gesprekken opgestart met de kunstenaar over zijn omvangrijke en uitzonderlijke archief. Het was daarbij Fabre zijn wens dat onderzoekers zijn archieven zouden kunnen inkijken en dat ze een duurzame en veilige permanente bewaarplaats zouden krijgen. Die is nu gevonden bij de stad Antwerpen.
Theatertekeningen, foto’s en meer
Tot deze uitzonderlijke archieven behoren teksten, tekeningen, foto’s en andere bewaarstukken. Bij de theatertekeningen, gemaakt tijdens het creatieproces van theatervoorstellingen, zijn 10 reeksen van producties zoals Das Glas im Kopf wird vom Glas (1990), Vervalsing zoals ze is, onvervalst (1992), Universal Copyrights 1&9 (1995), De keizer van het verlies (1996), Glowing Icons (1997), As long as the world needs a warrior soul (2000), Angel of Death (2000), Je suis sang (conte de fées médiéval) (2001), Het Zwanenmeer (2001), Tannhäuser (2004), Quando l’uomo principale è una donna (2004) en Requiem für eine Metamorphose (2007). De fotowerken zijn van de hand van onder andere Wonge Bergmann, Dirk Braeckman, Carl De Keyzer, Robert Mapplethorpe, Jorge Molder, Helmut Newton, Patrick T. Sellitto, Jean-Pierre Stoop, Malou Swinnen, Maarten Vanden Abeele en Filip Van Roe.
Bijzondere band
Jan Fabre wilde zijn archieven in bewaring geven in de Antwerpse stedelijke bewaarinstellingen. Bij de schenking is ook bepaald dat zowel de huidige als toekomstige archieven worden geschonken aan de stad Antwerpen. In een eerste fase zal het volledige huidige archief geïnventariseerd worden. Schepen Caroline Bastiaens: “Tussen de stad en Jan Fabre bestaat reeds vele jaren een bijzondere band. Daarom zijn we zeer verheugd dat de kunstenaar zijn archieven schenkt aan ons FelixArchief, het geheugen van onze stad. De stad zal als een goede huisvader zorgen voor de artistieke erfenis van de kunstenaar. Bovendien zullen we ervoor zorgen dat mensen het archief op een goede manier kunnen bestuderen.”
Samenwerking met universiteit en VIAA
Niet alleen zullen de archieven bewaard worden in het stadarchief, ook sloot de stad Antwerpen een samenwerkingsovereenkomst af met de Universiteit Antwerpen, zodat het onderzoek van deze archieven in de toekomst gestructureerd kan verlopen. Verder werken zowel de stad als de kunstenaar zeer nauw samen met het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering (VIAA) voor de digitalisering van de beeld- en geluidsarchieven. Ook het rijke film- en videoarchief van Fabre wordt verder gedigitaliseerd en ontsloten.

Foto: copyright Jan Fabre