Op 8 en 9 december organiseert EUNIC in samenwerking met Bozar en iMAL de derde editie van het evenement The Future of Living (with AI). De eerste dag vindt plaats in iMAL op vrijdag 8 december en de tweede dag in Bozar. In iMAL wordt in het kader van dit evenement ook de tentoonstelling Code & Algorithms georganiseerd, die loopt tot en met 18 februari 2024.

Deze Future of Living-editie, met de ondertitel “Human, All Too Human” en samengesteld door iMAL-directeur Lucía García, is een tweedaagse conferentie met ‘s werelds meest vooraanstaande AI-onderzoekers, ingenieurs, kunstenaars en denkers. Door middel van performances, paneldiscussies en keynotes zullen we samen nieuwe verhalen verkennen, van dystopie tot utopie, die het tij keren en paradigma’s doorbreken in de richting van een positieve techno-sociale verandering.

The Future of Living 3: Human, All Too Human

De race om een machine te maken die beter presteert dan de mens, schudt elk gebied van ons leven door elkaar. Experts zeggen dat modellen van de nieuwe zogenaamde ‘capabele AI’ binnen niet meer dan een lustrum in staat zullen zijn om ideeën uit te drukken en beslissingen te nemen, maar ook om een reeks handelingen uit te voeren.

Tegelijkertijd worden de capaciteiten van AI steeds antropomorfischer. Onopvallend graaft AI in ons verleden, heeft het live invloed op ons heden en voorspelt het onze toekomst. In slechts een paar maanden tijd hebben meer dan 100 miljoen van ons ChatGPT of tekst-naar-beeld programma’s gebruikt. In deze oefening zijn we getuige geweest van zowel kunstmatige intelligentie als domheid. We hebben ook gezien hoe AI als wapen wordt gebruikt om het publieke debat te beïnvloeden en te manipuleren. Sneller dan we denken, zal AI ons delicate levensadviezen influisteren.

Tot nu toe heeft geen enkele technologische ontwikkeling in de menselijke geschiedenis ooit de macht en controle over ons leven gehad. Ook al is het waar dat AI van nature niet autonoom is -of nog niet-, kan deze machtsverschuiving van mens naar machine wel eens sneller gebeuren dan verwacht.

Reflectie en actie zijn nu nodig. Hoe kunnen wij, als burgers, deelnemen aan het proces rond de integratie van de mogelijkheden en beperkingen van deze modellen om ze eerlijk, inclusief en waarheidsgetrouw te maken? Is een echt democratisch proces mogelijk? Kan kunst dienen als een instrument voor fine-tuning?

De derde editie van The Future of Living is niet alleen een uitnodiging voor reflectie en dialoog, maar ook voor collectieve hervorming en actie. Onder de titel ‘Human, All Too Human’ verkennen we, van dystopie tot utopie, nieuwe verhalen die het tij keren en paradigma’s doorbreken in de richting van een positieve techno-sociale verandering.

Conferentie: 7, 8 & 9 december, 2023
The Future of Living 3: Human, All Too Human
Curator: Lucía García
https://www.thefutureofliving.eu

Tentoonstelling:
Codes & Algorithms. Wisdom in a calculated world
16 november 2023 18 februari 2024
Curator: Manuela Naveau 
https://www.imal.org/en

Partners

Oostenrijks Cultureel Forum, Republiek Estland, Luxemburgse Ambassade, Istituto Italiano di Cultura, Instituto Cervantes, Embajada Española, Liszt Instituut Brussel, Wallonie-Bruxelles international, Tsjechisch Centrum Brussel, Goethe Institut, Pools Instituut.

Ondersteuning: EUNIC GLOBAL, EUNIC BRUSSELS, Bozar, iMAL, Europese Commissie, Spaans voorzitterschap van de Raad van de EU, Europees Expertisecentrum op het gebied van AI, Hogere Raad voor Wetenschappelijk Onderzoek in Spanje.

Het evenement vindt plaats in het kader van het Spaanse voorzitterschap van de Raad van de EU.

Medegefinancierd door de Europese Unie. Opvattingen en meningen zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en weerspiegelen niet noodzakelijk die van de Europese Unie of de Europese Commissie. Noch de Europese Unie, noch de subsidieverlenende autoriteit kan hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.

 Gedetailleerd programma in iMAL
​​​7 december

13u. Voorstelling (pers sessie): Be my guest! ​
​een collectief XR lunchevenement georganiseerd door AI
​Kunstenaars: Anna Pompermaier en Cenk Güzelis (AT), in samenwerking met Valdemar Danry
​​
​Op het snijvlak van kunst, architectuur en onderzoek verkent Be My Guest! de ruimtelijke, culturele en sociale relaties van design, nieuwe mediatechnologieën en AI in een van de meest voorkomende en oudste samenkomstrituelen in ons dagelijks leven: een lunch (of diner) met vrienden waarbij AI de gastheer wordt, medeschepper van de ruimtelijke ervaring en medeauteur van het ruimtelijke menu. Elk gerecht wordt een surrealistische ervaring, met AI-ontworpen objecten die de fysieke omgeving ensceneren en hybride mogelijkheden verbergen die nog ontdekt moeten worden. Het project situeert zich in de speculatieve toekomst van het wonen en stelt een mixed-reality diner-evenement voor, waarbij ruimtelijke verhalen, AI als sociale metgezel en posthumane theorieën worden gecombineerd om een discussie op gang te brengen over de opkomende sociaal-culturele rol van kunstmatige intelligente modellen en hun integratie via nieuwe mediatechnologieën in onze alledaagse sociale scenario’s voor de toekomst van onze leefbare domeinen.

Beperkte capaciteit!
​Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen aan albane@clubparadis.be voor 5 december.

8 december

Dag 1. AI, aantekeningen over kunstmatige openbaringen
Plaats: iMAL, Koolmijnenkaai 30, 1080 Brussel

9:30h. Welkomstkoffie + croissants
9:30-10:15h. Keynote spreker: Carles Sierra (ES), titel: Ethiek en AI
​​​Ethiek in AI is een veelomvattend gebied dat veel open vragen omvat met betrekking tot de morele, juridische en technische kwesties die zich voordoen bij het gebruik en ontwerp van ethisch conforme autonome agenten. Onder deze paraplu houdt de computationele ethiek zich bezig met het formuleren en coderen van ethische principes in softwarecomponenten. Deze lezing richt zich op een specifiek probleem in de computationele ethiek: het inbouwen van morele waarden in autonome agenten, en presenteert resultaten op dit gebied en een visie voor toekomstig onderzoek.

Prof. Dr. Carles Sierra is onderzoekshoogleraar en directeur van het Artificial Intelligence Research Institute (IIIA) van de Spaanse Nationale Onderzoeksraad (CSIC) in de buurt van Barcelona. Hij is adjunct-professor aan de Western Sydney University. Ook is hij de trotse ontvanger van de ACM/SIGAI Autonomous Agents Research Award 2019.
10:30-11:15h. Keynote spreker: Barbora Trnková (CZ) + Tomáš Javůrek (CZ), titel: AI: Allemaal Idioten
​​​Door middel van artistieke onderzoeksmethodologieën in verschillende projecten, onderzoekt dit werk op kritische wijze de verkondigde transcendentie van rationalistische dualiteiten belichaamd door de cyborg-metafoor van Donna Haraway. Door dit te doen, wijst het op bepaalde inhouden die metaprogramma’s reproduceren die verborgen zitten in digitale technologieën. Het geeft ook aan hoe gemedieerd digitaal denken de perceptie van de ander belemmert, wat een risico vormt voor techno-optimistische oplossingen geïnspireerd door deze metafoor. In de geest van het glitch feminisme, stelt het voor om gevallen van algoritmische vooroordelen, die diepe gaten in de normatieve hegemonie vormen, gevormd door dominante subjectiviteit gemedieerd door de implementatie van machine learning algoritmen, positief op te vatten als een kans voor hun identificatie en verwijdering.

Barbora Trnková is kunstenaar, fotograaf, curator en postdoctoraal studente aan de faculteit Schone Kunsten van de Technische Universiteit van Brno. In haar werk richt ze zich op het formuleren van een verschuiving in de fotografie van het maken van foto’s met een camera naar het creëren van camera’s in plaats daarvan. In haar proefschrift onderzoekt ze aspecten van communicatie tussen mensen, zowel in de ontwikkeling van technologie als als een begeleidend fenomeen van het proces van het werken aan een kunstwerk in welk medium dan ook. Ze is medeoprichter van de ScreenSaverGallery en maakt deel uit van het kunstduo &.
​​
Samen met Tomáš Javůrek creëren ze applicaties, wifi-installaties, mobiele applicaties en webwerken onder de gemeenschappelijke naam & op hun site metazoa.org. Ze onderzoeken verschillende aspecten van digitale technologie kritisch, met ironie en zelfironie.
​​
Barbora, Tomáš Javůrek en Marie Meixner zijn oprichters en co-curators van ScreenSaverGallery, de experimentele net art gallery-achtige ruimte in screensavers.
11:30-12.15h. Keynote spreker: Sana Nouzri (LU), titel: Van makers naar partners: De perceptie van AI verfijnen en een nieuw sociaal contract tussen mens en machine smeden

In deze lezing zal Dr. Sana Nouzri de fascinerende reis van de samenwerking tussen mens en machine volgen, waarbij ze de nadruk legt op het menselijke aspect in het verfijnen van AI-perspectieven, en onderzoekt hoe mensen een cruciale rol spelen in het verfijnen van het wereldbeeld van AI en de opkomende symbiotische relatie die ons tijdperk bepaalt. Ze zal een hernieuwde sociale overeenkomst voor ons tijdperk schetsen, die een toekomst bevordert waarin mens en machine zij aan zij groeien. Ter illustratie zal Nouzri ingaan op de rol van AI-chatbots in de religieuze dialoog en in virtuele leeromgevingen, waarbij ze ingaat op de fijne kneepjes van gegevensverzameling, de nuances van AI-gemedieerde discussies en de ethische overwegingen die voortkomen uit de impact van AI op verschillende standpunten.
12:30-13:15h. Keynote spreker: Jurij Krpan (SI), titel: Towards Intellectual Emancipation With the Help of AI
Het Kersnikova Instituut is een kunstruimte die het educatieve programma Friday Academy runt, geïnspireerd op kunstwerken die in opdracht zijn ontwikkeld in ons Laboratorium voor Kunstmatig Leven. Onze educatieve aanpak bestaat uit workshops waar kinderen en jongeren kennis en vaardigheden opdoen door middel van een hands-on, doe-het-zelf en doe-het-samen aanpak. Om horizontale kennisoverdracht aan te moedigen, waarbij kinderen kinderen onderwijzen, hebben we een online applicatie ontwikkeld waarmee deelnemers spelenderwijs kunnen leren terwijl ze tegelijkertijd intellectuele emancipatie ontwikkelen ten opzichte van het klonen van kennis van bovenaf. Een speels deel van het leerproces bestaat uit het digitaliseren van hands-on stukken die worden beschreven en uitgelegd aan een virtuele persoonlijke avatar, die zich ontwikkelt tot een persoonlijke assistent die verbonden is met een zwerm intelligentie van andere mybots.
13:20h. Lunch break Le Phare du Kanaal
14:30-15:15h. Keynote spreker: Álvaro Cuéllar (ES), titel: Kunstmatige filologie
AI geeft filologisch onderzoek een nieuwe vorm, met name in de studie van het theater uit de Gouden Eeuw. Geavanceerde algoritmen voor machinaal leren hebben wetenschappers in staat gesteld om duizenden teksten op een ongekende schaal te analyseren. Deze technologieën vergemakkelijken taken die voorheen overweldigend arbeidsintensief of zelfs onbereikbaar waren, zoals het transcriberen van talrijke manuscripten, het toeschrijven van auteurs of het dateren. De inzet van AI versnelt niet alleen het onderzoeksproces, maar legt ook nieuwe lagen van interpretatieve mogelijkheden bloot, waardoor ons begrip van het culturele en literaire landschap van het verleden wordt verdiept.
​​
Álvaro Cuéllar is onderzoeker aan de Universiteit van Wenen, gespecialiseerd in de toepassing van computationele technieken op literatuur. Zijn werk richt zich op verschillende kwesties die een unieke invloed hebben op het theater uit de Gouden Eeuw, zoals auteurschap, datering, transcriptie en de identificatie van kopiisten en drukkers. Hij is co-directeur van het ETSO-project, Stylometry Applied to Golden Age Theatre, en werkt samen met verschillende onderzoeksteams in verschillende landen om een digitaal perspectief te bieden op traditionele filologische vraagstukken.
15:30-16:15h. Keynote spreker: Ethel Lilienfeld (BE), titel: A(m) I ?
​”Ethels oeuvre van filmische, sculpturale installaties en bewegend beeld onderzoekt onze veranderende, vervormde relatie met ons eigen lichaam. Of het nu gaat om het bevragen van maatschappelijke normen, de vloeibaarheid van het denken over identiteit en geslacht, of het transformerende, ontwrichtende effect van technologische vooruitgang op onze lichamelijke vormen, ze brengt een genuanceerde, af en toe verontrustende, altijd boeiende interpretatie. Ethels krachtige werk, zo sterk doordrongen van een gevoel van ruimte, past perfect binnen deze vreemde, nieuwe ruimte waarin we ons bevinden.” – Johnny Dean Mann voor The Tickle – digitale kunst & creatief schrijven. ​
​​​Ethel Lilienfeld (1995) is een Franse beeldend kunstenaar en filmmaker uit Brussel. Ze studeerde af aan La Cambre (BE) met een Master in Visuele Kunsten in 2020, en slaagde voor de Agrégation in 2021. Haar werk wordt momenteel geproduceerd in Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains (FR). Ze heeft onlangs verschillende prijzen gewonnen: PrixFintroPrijs / Publieksprijs en Tweede Prijs van de Jury (BE, 2023) ; Production Grant van de Fédération Wallonie (BE, 2022) ; Publieksprijs, Brussels Videonline Festival #2 in LA CENTRALE (BE, 2021) ; Cocof Award (Franse Gemeenschapscommissie) in Médiatine (BE, 2021) ; Prix des Amis de La Cambre (BE, 2020). In haar werk stelt ze esthetische normen, sociale normen, noties van identiteit en gender in vraag.
16:30-17:15h. Keynote speaker: Mario Klingemann (DE), title: ET TU, AI?
​Mario Klingemann zal zijn reis delen en nadenken over de evolutie van AI in de kunst. Hij bespreekt de uitdagingen en kansen die komen kijken bij het werken in een snel veranderend vakgebied en geeft inzicht in hoe kunstenaars zich kunnen aanpassen en gedijen in dit nieuwe landschap. Ook laat hij de impact zien die AI heeft op het creatieve proces en de manieren waarop het de toekomst van kunst en andere creatieve beroepen vormgeeft. In de lezing geeft hij voorbeelden van hoe hij AI gebruikt om unieke en innovatieve kunstwerken te creëren en verkent hij het potentieel van AI om nieuwe vormen van artistieke expressie te ontsluiten. Voor kunstenaars, ontwerpers en creatieven biedt deze lezing een waardevolle gelegenheid om inzichten en perspectieven te krijgen over de rol van AI in de kunst. ​
Mario Klingemann (1970) is een Duitse kunstenaar die algoritmen en kunstmatige intelligentie gebruikt om systemen te creëren en te onderzoeken. Hij is vooral geïnteresseerd in de menselijke perceptie van kunst en creativiteit en onderzoekt methodes waarmee machines deze processen kunnen verbeteren of nabootsen. Zijn artistieke onderzoek omspant dan ook een breed scala aan gebieden zoals neurografie, generatieve kunst, cybernetische esthetiek, informatietheorie, NFT’s en DAO’s, feedback loops, patroonherkenning, emergent gedrag, neurale netwerken, culturele data of storytelling.
17:30-18:15hMinds, Machines, Freedom: AI and Censorship – Panel Discussion: Moderator: Panka Paskuj Pro Progressione (HU) ​
​​​Panka Paskuj (she/her/they/them) is freelance dramaturg voor zowel theater als film, internationaal artistiek projectmanager en mensenrechtenactivist. Haar artistieke werk is gebaseerd op politieke reflectie, culturele dialoog en het navigeren door sociale ongelijkheden. Ze gebruikt participatieve benaderingen voor haar creaties zoals sociodrama, forumtheater, theater van de onderdrukten, gemeenschapstheater en artivisme. Panka’s belangrijkste interessegebied is het experimenteren met hoe kunst vooruitgang in mensenrechten en gelijkheid kan bevorderen, met een interdisciplinair overzicht met een speciale focus op wetenschap.
18:15 TFOL Cocktail iMAL
19h-20:40h. Performance (2 sessies): Be my guest!
Artists: Anna Pompermaier and Cenk Güzelis (AT), in collaboration with Valdemar Danry
​​​Mixed-reality diner-evenementervaring, simultaan gepresenteerd in het fysieke en in het virtuele, waarbij ruimtelijke storytelling, AI-gedreven ontwerp en leefsystemen worden gecombineerd, om een terrein te openen voor discussie over de opkomende sociaal-culturele rol van kunstmatige intelligente modellen en hun integratie via nieuwe mediatechnologieën in onze alledaagse sociale scenario’s en interpersoonlijke interacties voor de toekomst van onze leefbare domeinen.
​Be my guest verkent de speculatieve toekomst van het wonen en de ruimtelijke, culturele en sociale aspecten van nieuwe media en AI-gestuurd ontwerp in een van de meest voorkomende en oudste bijeenkomsten in ons dagelijks leven: een eetscenario waarin AI de bemiddelaar en ontwerper van het fysieke domein wordt.
19-19:45h. Guided tour to the Code & Algorithms. What is wisdom in a calculated world? exhibition
​In an increasingly parameterised world, where algorithms make decisions in countless aspects of our lives such as work, leisure or health, the exhibition “Codes & Algorithms. Wisdom in a calculated world” seeks to make this phenomenon and its implications understandable, generating questions and knowledge that invite reflection and debate.
​​
​Through interactive installations by 12 artists, the exhibition traces a journey through different areas in which algorithms impact our society: the importance of their neutrality and efficiency, the risks of algorithmic bias, tools to protect data privacy, the link between humans and artificial intelligence, and their contribution to finding solutions that would otherwise take years to solve or decipher.
​​
​This exhibition has been produced by Fundación Telefónica with the support of the Embassy of Spain within the framework of the Presidency of Spain to the EU Council.
​​
​Kunstenaars: Kyriaki Goni · Clara Boj & Diego Diaz · Mushon Zer-Aviv · Trevor Paglen · Manu Luksch · Shinseungback Kimyonghun · Danja Vasiliev · Egor Kraft · Ahmed Jamal Abdelkader & Simon Weckert · Barcelona Supercomputing Center
21u. Concert. Concert/performance
AIII by Satoshiii (ES/AT)
Venue QO2 https://www.q-o2.be/fr/ ​
​​
​Satoshiii, een experimenteel AI-kunst-en-muziektrio, staat aan de vooravond van een muzikale revolutie. Bestaande uit Enrique Tomás, een virtuoos op het gebied van elektronica, Daniel Romero, een meesterbrein op het gebied van visuals en elektronica, en Florian Kasper, een ritmische goochelaar op drums, creëren zij gezamenlijk een ongekende auditieve en visuele ervaring. Dit baanbrekende ensemble is een speerpunt in de verkenning van snelle kunst, waarbij diep wordt gedoken in de gebieden van geavanceerde machine learning-algoritmen en neurale audiosynthese, allemaal binnen de pulserende energie van live optredens. Satoshiii waagt zich op onbekend terrein en laat kunst en wetenschap samensmelten in een synthese van diepgaande innovatie.
​​
​Enrique Tomás weeft een tapijt van beklijvende sonische texturen die de grenzen van conventionele muziek overschrijden. Daniel Romero, visionair op het gebied van visuals en elektronica, leidt het publiek door een betoverende odyssee. De ritmische kern wordt gevormd door Florian Kasper, een percussievirtuoos wiens beats de etherische golven van elektronisch geluid verankeren. Satoshiii’s voorstellingen zijn donkere, poëtische reizen naar het hart van de datawetenschap. Door nauwgezet experimenteren en grenzeloze creativiteit ontrafelen ze de geheimen die verborgen liggen in het digitale labyrint. Als pioniers in de integratie van AI en kunst slaat Satoshiii paden in waar voorheen geen paden bestonden en laat het publiek achter in de ban van hun ongeëvenaarde sonische en visuele tapijten. ChatGPT toverde dit literaire juweel tevoorschijn dat voor elk van hun concerten opnieuw wordt gemaakt.
​​
​Duur: 30 minutes
​Format: 3 artists on stage. Drummer + two electronic artists. Video Projection.

9 december
Dag 2. Notities over de obligaties van morgen

Locatie: Bozar. Bozar Studio. Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel

Meer info hier

Foto: Club Paradis