IBASHO presenteert een tentoonstelling van de Japanse fotografe Tokyo Rumando (1980). Rumando heeft een achtergrond als model en fotografeert zichzelf in zorgvuldig vormgegeven scènes. In haar werk is Rumando zowel fotograaf als model, zowel toeschouwer als regisseur.
Rumando zoekt de grenzen op van seksualiteit, exhibitionisme en feminisme. Haar werk onthult een intuïtieve drang naar authenticiteit en daagt de rolpatronen uit die de Japanse patriarchale maatschappij aan mannen en vrouwen toeschrijft. Ze speelt met ‘de mannelijke blik’ op eenzelfde manier als haar westerse voorganger Cindy Sherman, en formuleert zo haar eigen visie op identiteit, seksualiteit en intimiteit. In dat opzicht maakt ze deel uit van ‘Girlie Photographers’, een fenomeen uit het midden van de jaren 90 waarin fotografie werd ontdekt door vrouwen en doorgroeide naar een centraal medium van zelfexpressie en een middel om ​een eigen ​identiteit op te eisen.
In haar werk Orphee uit 2014, dat in 2016 deel uitmaakte van een grote tentoonstelling in Tate Modern, kleedt de kunstenaar zich aan of uit voor een gigantische ronde spiegel. De spiegel staat symbool voor alle herinneringen, projecties, angsten en verlangens die zich achter onderhuids afspelen en reflecteert steeds weer een andere vrouw. Maar de spiegel wordt door Rumando ook gebruikt als een chronologische grens tussen verleden, heden en toekomst.
In haar serie Rest 3000 Stay 5000 uit 2012 treedt Rumando de wereld van de liefdeshotels binnen. Ze bezocht meer dan 20 liefdeshotels in Tokio, alleen met haar camera, en neemt de kijker mee in deze aparte wereld. Ze onthult het gevoel van opwinding van een eerste ontmoeting met een minnaar, de soms tragische gebeurtenissen die zich voordoen, evenals de smakeloze en smerige aard van de vele ontmoetingen daar.
De tentoonstelling toont ook een verzameling polaroids uit haar nieuwste reeks Peel Apart, die Rumando in de loop der jaren van zichzelf heeft gemaakt. “Ik was een middelbare schoolstudent toen ik de polaroidcamera voor het eerst kreeg, en het was een leuk gadget om met vrienden mee te experimenteren, omdat het snel het moment kon vastleggen. Ik gebruikte de polaroidcamera als tests voor mijn zelfportretten.”

Tokyo Rumando
25 januari – 4 maart 2018
IBASHO Gallery
Tolstraat 67,
2000 Antwerpen
Foto’s: Micha Pycke, Club Paradis