Nieuwe verkeersinfrastructuur in de Antwerpse haven zal op lange termijn een structurele oplossing brengen om de mobiliteitsdruk voor zowel het vracht- als personenverkeer te verminderen. Het Havenbedrijf Antwerpen en Alfaport-VOKA slaan nu de handen in elkaar om ook tijdelijke, maar duurzame oplossingen uit te werken. Zij krijgen hierbij de financiële steun van de Vlaamse Regering. Ook het Havenbedrijf zelf voorziet de nodige financiële middelen om projecten en maatregelen te ondersteunen. Die middelen zijn beperkt in de tijd en zullen degressief worden uitgekeerd, rekening houdend met de marktwerking.
“Dé oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk in en rond Antwerpen bestaat niet. Aan de hand van gerichte en offensieve acties willen we de mobiliteitsdruk voor de havenbedrijven verlichten. De huidige mobiliteitsknoop rond Antwerpen weegt op twee fronten op onze bedrijven: enerzijds verliezen zij kostbare werknemers die het beu zijn vrije tijd in de file te verliezen en anderzijds zijn klanten ontevreden door de vertraging die de vracht oploopt. Daarom willen we de voorstellen met het grootste probleemoplossend vermogen financieel (mee) mogelijk maken”, Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen.
Het Havenbedrijf zal in het mobiliteitsdossier, en dit nog meer dan in het verleden, een coördinerende en faciliterende rol op zich nemen. De recent aangeworven mobiliteitsmanager zal hierin een belangrijke positie vervullen.
“De voorstellen die vandaag op tafel liggen, zijn een combinatie van ideeën uit de private sector en projecten die in de schoot van het Havenbedrijf werden opgestart”, vult Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport-VOKA, aan. “Deze vorm van samenwerking tussen private – en publieke sector was intenser dan ooit tevoren en is in die zin dus ook zeker uniek te noemen”, aldus Vanfraechem.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is verheugd over de brede consensus binnen Flanders Port Area: “Vlaanderen stelt €2.5 miljoen beschikbaar voor projecten die een alternatief bieden voor de file en een vlotte verbinding tussen de haven en het achterland waarborgen. En naast elke euro die Vlaanderen investeert, leggen de havenbedrijven/private partners één euro bij”, zegt Weyts.