Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft 2,2 miljoen euro geïnvesteerd in een gloednieuw hydrografisch vaartuig. Het schip werd HENRY DE VOS gedoopt en zal ingezet worden om de toestand van de Scheldebodem op te volgen. Zo blijft vlot en veilig scheepvaartverkeer op de rivier gegarandeerd. “De Schelde is bochtig, kent heel wat ondiepe plekken én is aan het tij onderhevig”, weet Weyts. “De HENRY DE VOS zal mogelijk onheil voorkomen”.
De Schelde is één van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Het scheepvaarverkeer blijft echter alleen maar gegarandeerd omdat de Vlaamse Overheid nauwlettend toeziet op de bodem van de rivier. Een gedetailleerde en actuele kijk op de toestand van de Scheldebodem is onontbeerlijk, o.a. omdat de rivier onderhevig is aan het tij en heel wat ondiepe plekken heeft.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft daarom bijna 2,2 miljoen euro geïnvesteerd in een gloednieuw hydrografisch vaartuig. De HENRY DE VOS vervangt de 26 jaar oude ‘VEREMANS’. Het nieuwe vaartuig (15 meter lang, 4,5 meter breed, snelheid van 10 knopen) is uitgerust met sidescan sonar voor objectdetectie en sedimentologische doeleinden en met de modernste singlebeam en multibeam sensoren voor het uitvoeren van zeer nauwkeurige dieptemetingen.
Het nieuwe vaartuig zal vanuit Antwerpen ingezet worden om metingen uit te voeren op de Schelde. Op basis van deze metingen maakt de Vlaamse Hydrografie dan peilplannen en zeekaarten: de werkinstrumenten die het scheepvaartverkeer in vlotte en veilige banen leiden. De HENRY DE VOS kan bovendien ingezet worden voor zoekacties naar bijvoorbeeld autowrakken, kabels, ankers, enz…
De HENRY DE VOS is genoemd naar een gewezen directeur-generaal van het Zeewezen (1887-1973), die 23 jaar lang commissaris was in de Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (1929-1952, dus met inbegrip van de moeilijke oorlogsjaren). Trotse meter van het schip is mevrouw Nathalie Heremans.

HENRY DE VOS is gebouwd door de Spaanse scheepswerf Auxiliar Naval Del Principado SA in Navia, Asturië. De Vlaamse overheid investeerde bijna 2,2 miljoen euro in dit vaartuig waarvan VLOOT bijna 1,8 miljoen en Vlaamse Hydrografie (afdeling Kust) 0,4 miljoen euro voor haar rekening neemt.
Zowel VLOOT als de Vlaamse Hydrografie ressorteren onder het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust waarbij VLOOT fungeert als reder van de Vlaamse overheid en afdeling Kust / Vlaamse Hydrografie als gebruiker van het vaartuig.
Het vaartuig is gebouwd met maximale aandacht voor duurzaamheidsaspecten zoals biocidevrije antifouling, warmterecuperatie op de motoren om de accommodatie te verwarmen, enz… HENRY DE VOS vaart net als de andere vaartuigen van VLOOT op zwavelarme brandstof.
Als Vlaamse overheidsrederij is VLOOT gespecialiseerd in het management van vaartuigen (technisch, operationeel, nieuwbouw) binnen de overheidsniche. VLOOT beheert 45 vaartuigen en stelt ca 550 personeelsleden te werk, waarvan een 500-tal varend personeel.
Met HENRY DE VOS krijgt Antwerpen er opnieuw een opvallend vaartuig bij dat samen met haar zusterschepen zal bijdragen tot een vlot en veilig scheepvaartverkeer.
Foto’s: AGENTSCHAP MARITIEME DIENSTVERLENING en KUST