Ontdek de installatie “Annoying Eyes”

Wie de komende weken een bezoek brengt aan Museum Hof van Busleyden, wordt aangestaard door een gigantische oogbol. De opvallende installatie is een initiatief van vzw Symfoon die met de sensibiliseringscampagne “Annoying Eyes” aandacht vraagt voor kunstbeleving bij blinden en slechtzienden. Het enorme oog reist daarvoor dit voorjaar tussen verschillende Vlaamse musea en houdt van 21 maart tot en met 11 april halt in Mechelen.

“In België zijn er naar schatting zo’n 210.000 mensen met een visuele beperking, waarvan 10.000 volledig blind zijn. Omdat in musea de focus meestal op de visuele ervaring ligt, vallen zij vaak uit de boot. En dat is jammer, want culturele beleving zou zoveel rijker kunnen zijn als we ook andere, even rijkelijke, zintuiglijke opportuniteiten zouden grijpen”, aldus Björn Siffer, schepen van cultuur.

Vzw Symfoon wil dit probleem aankaarten. Daarom vroegen ze aan de studenten tweede bachelor communicatie-ontwerp van Sint-Lucas Antwerpen om een sensibiliseringscampagne te ontwikkelen rond het tekort aan inclusie in de culturele beleving in Vlaanderen. Het resultaat is de opvallende campagne Annoying Eyes: grote oogbollen die de weg versperren of het zicht ontnemen. Die reizen dit voorjaar naar verschillende musea en culturele instellingen, waaronder Museum Hof van Busleyden in Mechelen. Ze worden vergezeld van een reeks postkaarten die ziende bezoekers laten ervaren hoe het is om kunst te beleven met een visuele beperking.  Op het portret van Margareta van Oostenrijk van Bernard Orley, één van de topstukken uit de collectie van Museum Hof van Busleyden, werd een slechtzienden-filter losgelaten die toont hoe iemand met bijvoorbeeld cataract of glaucoom dit kunstwerk ziet.

De grote opblaasbare ogen van de Annoying Eyes-campagne willen aantonen dat enkel focussen op het visuele een belemmerende factor is. Niet alleen voor blinden en slechtzienden, maar voor iedereen. Daarom streeft Museum Hof van Busleyden maximaal naar inclusie en daarvoor worden verschillende maatregelen genomen.

Museumdirecteur Kristl Strubbe licht toe: “Volgens het principe van Universal Design bieden we informatie op een aantal manieren aan. Teksten staan steeds in contrasterende kleuren en de lettergrootte van de tekstborden is ook vergroot. Zowel in de tentoonstelling als de vaste opstelling zijn audiogidsen inbegrepen in het bezoek. Voor slechthorenden maar net zo goed voor mensen die liever lezen dan luisteren, hebben we een audiotranscriptie gemaakt van het verhaal dat je via de audiogids ontdekt. Hiervoor gebruikten we een groter lettertype, zodat die ook voor slechtzienden kan dienen.”

Om ieder museumbezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen, worden obstakels en struikelpunten zoveel mogelijk vermeden of duidelijk gemarkeerd. Daarnaast zet het museum in op andere zintuiglijke ervaringen, zoals wijzigingen in sfeer, bijpassende geluiden of soundscapes en aandacht voor het tactiele. Op aanvraag zijn er ook specifieke rondleidingen mogelijk.

“We zijn blij om deze opvallende installatie een plek te geven in het museum en hopen op deze manier zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de hindernissen waarmee mensen met een visuele beperking dagelijks te maken hebben. De baseline van Museum Hof van Busleyden luidt niet voor niets ‘Thuis in Bourgondisch Mechelen’. Als burgemeester wil ik dat iedereen zich hier welkom voelt”, aldus burgemeester Bart Somers.

De installatie “Annoying Eyes” is nog tot en met donderdag 11 april te bekijken in Museum Hof van Busleyden.

Info en tickets: www.hofvanbusleyden.be.
Meer informatie over de campagne: www.symfoon.be

Foto: Copyrightvermelding: (c) Museum Hof van Busleyden