Een motor of scooter in het woon-werkverkeer biedt niet alleen tijdwinst maar zorgt volgens FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, ook voor een kleinere impact op het milieu. Voor FEBIAC is dat een extra argument om de gemotoriseerde tweewieler als oplossing voor de mobiliteitsproblemen naar voren te schuiven. Hoe sneller je ergens ter plaatse bent, hoe minder de impact op het milieu is. Logisch maar de praktijk is vaak anders, in fileverkeer en in stadscentra. Met een motor of een scooter kun je tussen de rijen auto’s doorrijden en dus ook eerder op de plaats van bestemming zijn. “Dat betekent dan ook dat een motor of scooter minder lang aan het verkeer deelneemt en minder lang brandstof verbrandt. Vooral met het klassieke start-stopverkeer in de file stijgt het verbruik, maar gemotoriseerde tweewielers blijven met een constante snelheid rijden,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. “Bovendien is er geen zoekverkeer naar een parkeerplaats.”
FEBIAC liet in 2011 door Transport & Mobility Leuven al berekenen wat de externe emissiekost van een motorfiets is ten opzichte van die van een gemiddelde personenwagen. De emissiekost is in dit geval ‘de omrekening van milieubelasting in kost voor de maatschappij’ en die kwam voor de motor 20% lager uit. Een simulatie heeft toen uitgewezen dat als op het traject Leuven-Brussel 10% van de auto’s wordt vervangen door motorfietsen de totale emissiekost met 6% gereduceerd kan worden. 1% hiervan kan worden toegeschreven aan de vervanging van auto’s door motorfietsen zelf, 5% is het gevolg van de vlottere verkeersafwikkeling.

Euro4
In de afgelopen periode zijn de milieueisen die de Europese Unie aan auto’s, motoren en scooters oplegt, strenger geworden. Alle motoren en scooters die vandaag op de markt gebracht worden, moeten aan de Euro4-reglementering voldoen. Bovendien moeten die motoren en scooters na 35.000 kilometer nog altijd aan die waarden voldoen. Auto’s zijn meer en meer uitgerust met stop-start-systemen die bij stilstand de motor automatisch uitschakelen en weer opstarten als het gaspedaal wordt ingeduwd om zo de milieu-impact te verkleinen. Ook bij een aantal scooters wordt zo’n systeem al toegepast. Die Europese maatregelen en technische aanpassingen hebben een positief effect. Echter, de verkeersproblematiek verbetert er niet op, sterker, de problemen nemen alleen nog maar toe. Files zijn niet alleen langer in kilometers maar ook in tijd. Op gedeelten van de Brusselse en Antwerpse ringwegen is er quasi permanent sprake van fileverkeer. Het gebruik van motor en scooter blijft daarom een valabel alternatief voor een verkorting van de reistijd én voor een lagere milieu-impact.
Stadsverkeer
Wat het stadsverkeer betreft, heeft de overheid in september 2011 de mogelijkheid geschapen om de busstroken open te stellen voor fietsen en gemotoriseerde tweewielers. Dat is echter enkel toegestaan op voorwaarde dat er ‘….symbolen van deze weggebruikers aangebracht zijn op of onder de borden’ die de busstroken aanduiden. Het openstellen van die stroken ontlast ook een deel van het verkeer. Als die mogelijkheid geboden wordt en een deel van de automobilisten overstapt naar scooter of motorfiets, neemt de verkeersdruk en daarmee ook de milieudruk in stadscentra af.
Ten slotte: het gebruik van volledig elektrische motorfietsen en scooters zorgt voor de minste milieu-impact ter plaatse. Er zijn al verschillende fabrikanten die dergelijke voertuigen leveren. Vooralsnog is de actieradius daarvan beperkt (100 tot 150 kilometer per ‘laadsessie’). De ontwikkeling van de batterijen (hogere capaciteit en kleinere omvang) kan daar in de toekomst een verandering in brengen. Tijdens het recente Auto- en Motorsalon bleek de belangstelling voor elektrisch scooters groot.
Foto: www.moto.be / Febiac