Bie Michels maakt de film ‘(Pas) Mon Pays, Part I & II’. De film is een poging om het heden en verleden samen te brengen om zo beter naar de toekomst van onze huidige postkoloniale situatie te kunnen kijken, zowel in Kinshasa (Congo) als in Mechelen (België). Voor dit project werkte ze samen met Anne Wetsi Mpoma en meerdere andere Belgen met Congolese roots.
Na de film kun je in gesprek gaan met zowel Bie Michels als Anne Wetsi Mpoma.

(Pas) Mon Pays. Part I & II
Bie Michels is geboren en getogen in Congo. Ze groeide op in een huis op de universiteitscampus, het Lovanium (vandaag l’Université de Kinshasa (Unikin). Haar film (Pas) Mon Pays bestaat uit twee delen:
1. Het eerste luik introduceert het Mechelse koloniale monument van de beeldhouwer L. Eyckermans met het opschrift ‘pioniers die stierven voor de beschaving van Congo’ en haar inspanningen om het koloniale beeld en bijhorende inscriptie samen met een Anne Wetsi Mpoma en andere Belgen met Congolese roots te dekoloniseren.
2. Het tweede luik toont het bezoek van de kunstenares aan Congo en is gebaseerd op haar persoonlijke geschiedenis en de bevraging van het begrip ‘beschaving’. Het videoverslag van haar ontmoetingen met diverse mensen werd gerealiseerd in samenwerking met Congolese filmmakers Paul Shemisi en Nisar Saleh.
De film is een poging om het heden en verleden samen te brengen om zo beter naar de toekomst van onze huidige postkoloniale situatie te kunnen kijken, zowel in Kinshasa (Congo) als in Mechelen (België).

Wie zijn de sprekers?
Bie Michels
In haar werk richt Bie Michels (°1960, Kimwenza, Congo, woont en werkt in Antwerpen) zich op het observeren, registreren en bevragen van de representatie van de ‘ander’. Haar schilderijen, installaties en films stellen niet alleen haar eigen positie ten opzichte van het onderwerp in vraag, maar in het proces van haar creatie laat ze vaak anderen meewerken of commentaar leveren. Dit kunnen kunstenaars, deskundigen of nauw betrokken personen zijn.
Haar werk was te zien in De Brakke Grond (NL), Filmfestivals FIF (BR), FICNC (BJ), Arica Nativa (CL) en Contour Biennale 9 (B), Magasin des Horizons (F), Argos (B), M HKA (Museum voor hedendaagse kunst, B), Netwerk Aalst (B), Fei Contemporary Art Centre (CH), Dunkerque2013 (F en GB), en Lokaal 01 (Breda, NL)

Anne Wetsi Mpoma 
Anne Wetsi Mpoma is kunsthistorica, onafhankelijke curator, auteur, galeriehouder en dekoloniaal denker. Ze stelt oplossingen voor om de kunst en het imaginaire te deconstrueren en opnieuw uit te vinden voor een meer inclusieve samenleving. Ze is oprichtster en directeur van Wetsi Art Gallery (vzw Nouveau Système Artistique, 2019), een ruimte die bruggen bouwt tussen een divers publiek en  instellingen. Ze stelt er het werk tentoon van kunstenaars die worden gemarginaliseerd vanwege hun ‘ras’, geslacht, seksuele geaardheid, etnische afkomst en/of ‘handicap’.
Daarnaast is ze interdependent art curator van het Festival Congolisation (2021) en Europalia Trains and Tracks in Africa (vanaf maart 2022) en maakt ze deel uit van de expertengroep die het eerste rapport schreef voor de Federale Parlementaire Onderzoekscommissie die belast is met het onderzoek naar het Belgische koloniale verleden.

Praktisch
Wanneer? Vrijdag 28 januari 2022
Tijdstip? 19 uur tot 21.30uur
Waar? Expo ‘Luister’ (MAS verdieping +3)
Prijs? Gratis maar inschrijving verplicht
Deelnemers: max. 50 personen (onder voorbehoud van de corona-richtlijnen)
Programma
19.00: gratis bezoek aan de expo ‘Luister’
19.30: verwelkoming door Els De Palmenaer en woord vooraf door Anne Wetsi Mpoma en Bie Michels
20:00: start van de filmvertoning (Pas) Mon Pays (duur: 65 minuten)
21.10: gespreksronde met publiek
21.30: einde

Foto: www.mas.be