Molenbeek is de eerste solotentoonstelling rond de late werken op papier van Philippe Vandenberg (1952-2009).

De tentoonstelling belicht de jaren van de kunstenaar in Molenbeek. Wanneer hij in 2006 zijn atelier verhuist van Gent naar de hoofdstad, inspireert de grootstedelijke, multiculturele omgeving hem tot het scheppen van een satirisch universum.

Molenbeek verzamelt meer dan 250 werken op papier (tekeningen en papiersculpturen), waarvan de meeste nooit eerder vertoond werden.

De Belgische kunstenaar Philippe Vandenberg was een obsessief tekenaar. Meer dan een kunstvorm was het tekenen voor hem “het element dat het mogelijk maakt om te leven, de zaken te verwerken, te noteren”. Zijn tekenboeken vergezelden hem overal. In zijn atelier, bij vrienden of op reis: hij maakte steeds ‘mobiele notities’, zoals Vandenberg zijn tekeningen noemde.

De tentoonstelling Molenbeek is het verslag van een ooggetuige, met grote en kleine observaties op papier. In zijn tekeningen en assemblages neemt Vandenberg de toeschouwer mee door een burlesk Molenbeek: een denkbeeldige site waar persoonlijke en collectieve trauma‘s met grote verbeelding worden verweven met grootstedelijke problemen en wereldconflicten. Via dit universum verzet Vandenberg zich tegen de weerkerende structuren van onderdrukking, fundamentalisme en eenheidsdenken.

De tentoonstelling in BOZAR verzamelt meer dan 250 werken op papier. Woordtekeningen registeren in de tentoonstelling mantra’s uit het atelier (“Il me faut tout oublier” of “Un grand amour suffit”) naast bedreigingen uit een intimiderende buitenwereld (“Kill them all and dance”). Integraal te bezichtigen, is het tekenboek Les Flandres, terre de peintres, de coureurs, cyclistes et des suicidés. Het toont Adolf Hitler en andere dictators die de gemeente binnenwandelen, verzetsstrijders die in opstand komen en terroristen die door de straten marcheren terwijl God een uiltje knapt. In de serie De Molenbeekse Tekeningen, een tekeningendagboek van Vandenberg’s wandelingen in de buurt, verwerkte hij dagelijkse gebeurtenissen. Vereenvoudigd of uitvergroot tot klucht: anekdotes uit de grootstad worden in de kunst van Vandenberg verheven tot iconen van een maatschappelijke werkelijkheid.

De tekeningen en schilderijen van Philippe Vandenberg (1952-2009) stellen de mensheid scherp aan de kaak. Ze ontroeren, provoceren en dwingen tot reflectie. Centraal staat het gevecht van de mens met zichzelf en de ander, waarvoor hij verwijst naar de culturele, politieke en sociale geschiedenis.  In de kunst van Vandenberg wordt deze strijd vaak kritisch, soms met mededogen, maar altijd met gevoel voor kleur en humor verbeeld.

Sinds de oprichting van de Philippe Vandenberg Foundation in 2009 kent zijn werk een verdere internationalisering. Zijn kunst was te zien op solotentoonstellingen in o.a. Hamburg, New York, Parijs, Londen en Seoul. Molenbeek is de eerste institutionele tentoonstelling in België rond het oeuvre van Vandenberg sinds de oprichting van de Foundation.

Tickets: € 8
Curator: Barry Rosen
Partner: Philippe Vandenberg Foundation
Steun: Brussels Capital Region, Vlaamse Overheid

BOZAR Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
Open: van dinsdag tot zondag, 10u > 18u
Gesloten: maandag

Foto top: Philippe Vandenberg, Geen titel, 2007, Viltstift en potlood op papier, 42 x 29.7 cm © Philippe Vandenberg Foundation
Foto tekst: Philippe Vandenberg aan het werk in zijn atelier in Molenbeek, 2008 © Jean-Pierre Stoop
Foto’s: www.bozar.be