BOZAR en Centre Pompidou-Metz brengen met een grote retrospectieve hulde aan een van de bekendste moderne kunstenaars. In het thematische parcours komen alle facetten van Fernand Légers werk en persoonlijkheid aan bod dankzij een 100-tal werken en een ruime selectie aan archiefmateriaal. De tentoonstelling belicht hoe hij de schilderkunst vernieuwde door inspiratie te putten uit het dagelijkse leven en door linken te leggen naar andere kunstdisciplines zoals poëzie, film, podiumkunsten en architectuur.

De Franse kunstenaar Fernand Léger (1881-1955) is een van de bekendste figuren van de moderne kunst. Hij startte zijn carrière aanvankelijk als leerling-architect in Normandië, om zich daarna op schilderen toe te leggen. Hij ontwikkelde zijn eigen interpretatie van het kubisme nadat hij aan het begin van de 20e eeuw in Parijs het werk van Cézanne leerde kennen. Fernand Léger was kroongetuige van een bijzonder periode in de geschiedenis en maakte de opkomst van destedelijke en industriële samenleving van nabij mee, wat hem sterk inspireerde: “Het schone is geen aparte, hiërarchische categorie. Schoonheid is overal, in de orde van een reeks kookpannen tegen een witte keukenmuur net zo goed als in een museum.” Met deze quote haalde Léger de hiërarchie tussen de ‘Schone Kunsten’ en het alledaagse onderuit. In zijn werk duiken dan ook regelmatig stadsbeelden op met zijn kenmerkende mens-machines, publiciteitstypografie, en ingenieuze buis- en radarwerken. Zijn beeldtaal van grote kleur- en vormcontrasten drukt de dynamiek uit van een maatschappij in volle bloei. Zijn kunst leest als een lofzang op het leven van de gewone mens. Léger wilde moderne kunst creëren die toegankelijk is voor iedereen. Vanuit deze overtuiging engageerde hij zich vanaf de jaren ’30 voor sociale vooruitgang.

Deze ambitieuze overzichtstentoonstelling komt exact 80 jaar na de grote tentoonstelling die de schilder zelf organiseerde in het Paleis voor Schone Kunsten in 1938. De laatste retrospectieve van Léger in België was in 1956, ook in het Paleis voor Schone Kunsten. Fernand Léger. Schoonheid alom traceert het volledige parcours van de kunstenaar en blikt terug op vijftig jaar creativiteit. Het parcours met zo’n 100 kunstwerken is opgebouwd uit zes hoofdstukken (Snelheid & machines, Poëzie, Cinema, Circus & dans, Architectuur, Politiek engagement). Blikvanger in de eerste zaal is ongetwijfeld het monumentale schilderij Le Transport des forces (1937), dat maar liefst 8 meter breed is.

De tentoonstelling belicht op een originele manier hoe de kunstenaar de schilderkunst heruitvond, geïnspireerd door de wereld om zich heen en door constante uitwisseling met verschillende kunstdisciplines. Léger haalde de schilderkunst letterlijk uit haar kader en palmde ook het beeldscherm, het podium en zelfs de muren van de stad in. In zijn constante zoektocht naar vernieuwing waagde hij zich aan de meest uiteenlopende kunstvormen, van prentenboeken over balletdecors en muurschilderingen tot experimentele films. Omgekeerd sijpelden al deze invloeden zijn schilderkunst binnen. Fernand Léger. Schoonheid alom heeft ook veel aandacht voor de vele artistieke samenwerkingen die Léger aanging met architecten (Le Corbusier, Charlotte Perriand, Robert Mallet-Stevens…), regisseurs (Abel Gance, Marcel L’Herbier…), dansers (Jean Börlin), muzikanten (Darius Milhaud, Arthur Honegger…) en dichters (Blaise Cendrars). Deze monografische tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt dankzij de bijzondere steun van het Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, Paris, dat verschillende werken bruikleent zoals La Noce en la Composition aux deux Perroquets. Deze worden aangevuld met meesterwerken uit openbare en privécollecties wereldwijd. Fernand Léger. Schoonheid alom was eerder te bezichtigen in Centre Pompidou-Metz van 20 mei tot 30 oktober 2017.

Tickets: € 16 (kortingen op www.bozar.be)
Curator : Ariane Coulondre
De tentoonstelling Fernand Léger. Schoonheid alom, werd georganiseerd door het Centre Pompidou-Metz in samenwerking met BOZAR, het Paleis voor Schone Kunsten te Brussels. Ze is mogelijk gemaakt dankzij de uitzonderlijke steun van het Centre Pompidou, Musée national d’art moderne – Centre de création industrielle. De tentoonstelling viert de 40e verjaardag van het Centre Pompidou Parijs.
Sponsor: Bank Degroof Petercam

Tentoonstelling: 09.02 – 03.06.2018