Pieter Bruegel wordt vaak beschouwd als dé belichaming van de Vlaamse identiteit. Waarom is dat zo, sinds de revival van zijn werk rond 1900? Hoe komt het dat hij uitgroeide tot een icoon, een onuitputtelijke bron van inspiratie én een huizenhoog cliché? In de expo “Feast of Fools. Bruegel herontdekt” maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die ‘iets met Bruegel hebben’. Ze knopen aan bij zijn thema’s, herinterpreteren die, citeren hem, … en tonen zo aan dat zijn werk niets aan relevantie heeft ingeboet. De tentoonstelling vertrekt vanuit ‘het grote misverstand’, toen Bruegel in de nadagen van de romantiek geproclameerd werd tot een diep in de Vlaamse klei gewortelde schilder van boerenpsalmen, krakende sneeuwlandschappen en eeuwig ruisende korenvelden. De expo peilt naar de manier waarop Vlaamse en bij uitbreiding Belgische en internationale kunstenaars tijdens het interbellum en ook nadien nog omgingen met zijn artistiek legaat. Wij focussen daarbij op de volgende kunstenaars: James Ensor, Valerius De Saedeleer(foto links), Jules De Bruycker, Gustave Van de Woestyne(foto top), Jean Brusselmans, Constant Permeke(foto rechts), Anto Carte, Otto Dix en George Grosz.
Hierbij aansluitend trekt de tentoonstelling verschillende hedendaagse registers open, met kunst, performance en muziek. In samenwerking met curatoren Luk Lambrecht en Lieze Eeneman wordt aan een tiental kunstenaars gevraagd om in te spelen op thema’s uit Bruegels oeuvre of op de interpretatie daarvan door de generatie van de herontdekkers. Deze creaties worden gekoppeld aan binnen de context relevant bestaand werk. Deelnemende kunstenaars zijn Pascale Marthine Tayou, Honoré d’O, Emanuelle Quertain, Jan Van Imschoot & Salam Atta Sabri, Dirk Braeckman/Franz West/Lisbeth Gruwez, Kasper Bosmans, Gilberto Zorio, Grazia Todori, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkácová, Christoph Fink, Daniel Buren, Jimmie Durham & Ricardo Brey en Bart Lodewijks.
Dit tentoonstellingstraject doorheen het Kasteel van Gaasbeek wordt dramaturgisch versterkt door Rimini Protokoll, een van Berlijns meest creatieve theatergezelschappen, met hun werk Global Village. After Bruegel. Rimini Protokoll creëert een eigentijds portret van het landelijke leven over de hele wereld in de vorm van een meeslepende video-installatie met virtual reality-brillen. Net als in de schilderijen van Bruegel wordt de toeschouwer geconfronteerd met een tafereel dat de cruciale werkelijkheid van het leven op het platteland uitbeeldt, niet alleen in Vlaanderen, maar ook in dorpen in Burundi, Oost-Anatolië, Utah of Punjab. De toeschouwer bevindt zich middenin dit maatschappijmodel.
De tentoonstelling Feast of Fools. Bruegel herontdekt kadert binnen het project ‘Vlaamse Meesters’ van Toerisme Vlaanderen, die Feast of Fools. Bruegel herontdekt steunt.
Openingstijden
Van 7 april tot en met 28 juli 2019
Dagelijks van 10 u. tot 18 u. (laatste bezoek om 17 u.)
Maandag gesloten. Open op feestdagen
Prijzen
Standaardtarief: € 15 (incl. Museumtuin)
Reductietarief en groepen: € 14
– 18 jaar: € 2
– 7 jaar: gratis
Online tickets vanaf september 2018 op www.feastoffools.be
Bezoek met gids reserveren kan door min. 2 weken op voorhand een e-mail te sturen naar bezoek.gaasbeek@vlaanderen.be
Trade contact: Nancy Verhulst, bezoek.gaasbeek@vlaanderen.be, T +32 (0)2 531 01 44
Copyright foto’s:
Constant Permeke, Kermis, 1921, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, (c) www.lukasweb.be, Art in Flanders vzw, foto Hugo Maertens
Valerius De Saedeleer, Sneeuw in Vlaanderen, 1928, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, (c) www.lukasweb.be, Art in Flanders vzw, foto Hugo Maertens
Gustave Van de Woestyne, De Papeter, 1911, Sint-Martens-Latem, Gemeentelijk Museum Gevaert-Minne, (c) Erwin De Keyzer