Gallery FIFTY ONE is er trots op aan te kondigen dat we nu het landgoed van Louis Stettner vertegenwoordigen (VS, 1922 – Frankrijk, 2016). Deze inauguratietentoonstelling bevat meer dan 40 werken, beide welbekend en recentelijk ontdekt in het archief van de kunstenaar dat voor het eerst samen te zien zal zijn.

Louis Stettner werd geboren in 1922 in New York van allochtone Oostenrijkse ouders. Zijn fotografische carrière omvatte zeventig jaar, beginnend op 13-jarige leeftijd met het geschenk van een boxcamera. Vier jaar later trad hij toe tot de Photo League, een coöperatie van fotografen in New York gewijd aan sociaal bewuste fotografie. Deze organisatie werd een van de vroegste invloeden op zijn ontwikkeling als fotograaf. Na zijn dienstverband bij het leger en als oorlogsfotograaf met de Amerikaanse infanterie in de Stille Oceaan (1942-1945), verliet Stettner zijn vaderland tijdens een reis van drie weken naar Parijs, die zich uitstrekte tot vijf jaar. Het was tijdens deze naoorlogse jaren in Parijs dat Stettner de Franse humanistische school en fotografen als Brassaï, Henri-Cartier Bresson en Edouard Boubat ontmoette. Als een ‘werkende fotograaf’, Stettner verdedigde sociale betrokkenheid en idealisme in fotografie. Met zijn camera wilde hij de wereld om hem heen interpreteren, met name het dagelijks leven van de arbeidersklasse, dat hij met groot respect fotografeerde.

In 1952 keerde hij terug naar de VS, waar hij een nachtbaantje bij een beveiligingsbedrijf vond en de hele dag door de straten zwierf met zijn camera. Terwijl hij regelmatig van 1952 tot 1965 reisde om Frankrijk, Spanje, Nederland, Portugal en Mexico te fotograferen, bracht Stettner lange tijd fotografie door in New York en Parijs, twee steden die hij zijn ‘spirituele moeders’ noemde. Brassaï schreef met name over zijn vriend: “Stettner is onherroepelijk een stadsbewoner. Door deze merkwaardige affiniteit die elk temperament aan een thema, aan een vooraf bepaald onderwerp bindt, vindt hij zijn ware element in de Kafarnaüm van de grote stad, waar alles kunst, kunstgrepen en intelligentie, zweet en afscheiding van de mens is. “In 1990 keerde Stettner terug naar Frankrijk om permanent te fotograferen, schilderen en beeldhouwen, wonen in Saint-Ouen, een nabijgelegen buitenwijk van Parijs.

In de loop van zijn lange carrière ontwikkelde Stettner een unieke fotografische taal die de onverschrokkenheid van de Amerikaanse straatfotografie combineerde met de poëzie van het Franse humanisme. Bovendien was Stettner technisch buitengewoon begaafd: de kwaliteit van zijn prenten was van onveranderlijke hoge kwaliteit omdat hij de persoonlijke interpretatie van het negatief in de donkere kamer als een integraal onderdeel van het creatieve proces van de fotograaf beschouwde.

In deze tentoonstelling bewonderen we de eerlijkheid en waardigheid van foto’s van een pneumatische booroperator, een assemblagelijnwerker, vissers van Ibiza (Pepe en Tony) of landarbeiders die protesteren tegen hun omstandigheden. De meeste intieme portretten van Stettner van de bewoner van de stad zijn openhartig genomen in de straten van Parijs en New York. We zien silhouetten van mannen die zich een weg banen door Times Square, een familie die hun kind in Parijs vervoert, een oude man die zijn verandering meetelt op een besneeuwde kerstavond in een bistro in Ile Saint-Louis. We zien eenzame passagiers in de wachtkamer van het station en door treinramen op hun pendelen in en uit de stad, speelkaarten lezen, kranten lezen, dommelen of in een privémoeheid uitgeput na een dag werken. Terwijl Stettner zichzelf definieerde als een realist die zich concentreerde op de alledaagse onderwerpen, hij breidt onze visie verder uit met een glimp van een atmosfeer die ons van het onderwerp scheidt. Voorbeelden zijn ‘Mangat’; ‘Windshield’ en complexe milieusamenstellingen zoals ‘Man of the Twentieth Century’ en ‘Downtown, Near Canal Street’.

Het oeuvre van Stettner weerspiegelt een obsessie met het fotografische medium, geduldig gecultiveerd gedurende een leven lang besteed aan het interpreteren, transformeren en vertalen van het uiterlijk van het oppervlak om de essentie van het onderwerp te onthullen. Tegenwoordig wordt zijn werk gezien als een belangrijke bijdrage aan de geschiedenis van de fotografie en heeft het lovende kritieken gekregen. Een uitgebreid retrospectief, Traveling Light, is te zien in het San Francisco Museum of Modern Art tot 26 mei. Eerdere retrospectieven werden gehouden in het Centre Pompidou (2016) en de Bibliothèque nationale de France (2012), Parijs. Zijn werken zijn opgenomen in belangrijke musea en particuliere collecties in heel Europa en de VS.

Een dag om te onthouden door Louis Stettner

Openingsreceptie: zaterdag 2 februari 2019 van 14 tot 18 uur 
Show: 5 februari – 6 april 2019 

Gallery FIFTY ONE
Zirkstraat 20
2000 Antwerpen

Foto: www.gallery51.com