Dans le goût français
Tijdens de barok werd muzikale stijl vaak gedefinieerd aan de hand van een specifieke regio. Duitse, Italiaans of Franse muziek had een eigen herkenbare stijl, maar componisten keken ook graag over de landsgrenzen heen. Veel componisten schreven in de ‘goût français’: in de Franse stijl, met de typische melodische wendingen, ritmes en versieringen. André Campra’s L’Europe Galante uit 1697 wordt beschouwd als de eerste ‘ballet-opéra’ – ballet was tot de 19de eeuw een belangrijk element in de Franse muziek.
Franse dansen werden ook geïntegreerd in puur instrumentale muziek, zoals Georg Muffats sonates uit de Armonico Tributo. Michel Corrette baseerde zijn Concerts Comiques op diverse bronnen, zoals Rameau’s Les Indes Galantes voor zijn 25ste concerto. Menig componist slaagde erin, als een ware Europeaan, om de Franse, Duitse en Italiaanse stijlen in zijn werk te verenigen, zoals Muffat en Jean-Marie Leclair. Deze laatste is de oprichter van de Franse vioolschool, maar werkte ook in meerdere Europese landen, waar hij zijn talenten als componist en uitvoerder kon tonen.
Uitvoerders
European Union Baroque Orchestra 2018 | Amandine Beyer, director/violin
Programma
J.M. Leclair, Suite Scylla et Glaucus | A. Campra, Suite from L’Europe Galante | J.M. Leclair, Violin concerto op 7 n1 op in D minor | G. Muffat, Delirium amoris, from Exquisitioris harmoniae instrumentalis gravi-jucundae | M. Corette, 25eme Concert Comique pour flûte, cordes et basse continue | G. Muffat, Sonata V in G, from Armonico Tributo
“BaroquebelongstoEurope #EuropeForCulture”

WO 26.09.18 | 21.00

AMUZ – Kammenstraat 81 – 2000 Antwerpen // Info & tickets: +32 (0)3 292 36 80 | DI & DO, 13.00-16.00 uur

Foto’s: www.amuz.be