Moeten hoogopgeleide technici, zoals ingenieurs, ethische verantwoordelijkheid nemen over wat er zich in hun bedrijf afspeelt? Mogen zij weigeren om sjoemelsoftware, bijvoorbeeld om de uitstootcijfers van Volkswagen-auto’s te vervalsen, te ontwerpen?

Tijdens het Dieselgate-schandaal werd onthuld hoe Volkswagen-ingenieurs software (moesten) ontwerpen die “aanvoelt” dat de auto zich niet op de weg, maar op de testbank bevindt, en daardoor overschakelt naar een veel milieuvriendelijker regime. Tal van consumenten voelden zich bedrogen – maar waren het nu net niet diezelfde consumenten die misschien onrealistische eisen stelden? Dwingen de té hoge eisen, zoals een combinatie van een milieuvriendelijke én krachtige auto, de fabrikanten niet tot onethisch gedrag?

Stof genoeg om over na te denken en van gedachten te wisselen met Prof. Dr. Ir. Egbert Lox. Egbert Lox behaalde zijn diploma burgerlijk ingenieur chemie (1982) en doctoraatstitel (1987) aan de Gentse Universiteit. Hij was o.m. verantwoordelijk voor de R&D-afdeling emissie van Degussa (Duitsland) en is vandaag Senior Vice President Government Affairs bij Umicore. Hij is docent aan het Karlsruhe Institute of Technology in Duitsland, en zetelt in tal van adviesraden. Egbert is auteur en co-author van 130 technische artikels, en heeft meer dan 90 octrooien op zijn naam staan.

Op maandag 22 oktober om 20:00 uur zal Egbert Lox dieper ingaan op de ethische dilemma’s in de technologie.

Zo­als gewoon­lijk is iedereen op onze activiteiten wel­kom, ook niet-le­den. De toe­gang is gra­tis, maar vooraf inschrijven is gewenst. Dit kan u doen door een mail te sturen naar subscribe@pki-antwerpen.eu. Aansluitend bent u uitgenodigd op onze receptie.

Het Liberaal Huis is gelegen aan de St-Aldegondiskaai 18 te Antwerpen (vlakbij het MAS) en er is parkeergelegenheid in de ondergrondse parking onder de Godefriduskaai – bereikbaar via de Zeevaartstraat die uitgeeft op de Ankerrui.