Op maandag 1 april 2024 heeft ‘s werelds eerste grote door methanol aangedreven diepzeeschip ‘Ane Maersk’ de Antwerpse haven aangedaan op de MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Het schip voltooide zijn eerste bunkeroperatie in Europese wateren en bunkerde 4.300 ton groene methanol ​ en 1.375 ton biodiesel (B100) tijdens het verblijf in de haven. Het succesvolle en efficiënte bunkeren is een nieuwe mijlpaal in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuelhaven te worden.

Efficiënt bunkeren

De stop in de Antwerpse haven maakt deel uit van de eerste reis van de ‘Ane Maersk’ van Zuid-Korea naar China, die wordt aangedreven door groene methanol. Het containerschip, gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea, heeft een nominale capaciteit van 16.000 containers (TEU) en is uitgerust met een dual-fuel motor die zowel op methanol als op biodiesel en conventionele bunkerbrandstof kan varen. ‘Ane Maersk’ is het eerste van Maersk’s 18 grote methanol-aangedreven schepen dat tussen 2024 en 2025 zal worden opgeleverd en ‘s werelds tweede methanol-aangedreven containerschip.

Het bunkeren vond plaats in de MPET-terminal en werd veilig uitgevoerd tijdens de terminalactiviteiten. TankMatch stuurde twee lichters om 4.300 ton groene methanol over te laden op de Ane Maersk. Vervolgens leverde een lichter van VT Group 1.375 ton biodiesel (B100). Het bunkeren werd naadloos geïntegreerd in het verblijf van het schip in de haven, waarbij het bunkeren tegelijkertijd werd gecombineerd met het aan- en afladen van de lading. De zogenaamde ‘simultane operaties’ (SIMOPS) verhoogden de efficiëntie van het verblijf in de haven door minder tijd toe te wijzen aan bijtanken. Deze indrukwekkende mijlpaal weerspiegelt de uitstekende samenwerking tussen de verschillende betrokken stakeholders.

Naar een multifuelhaven

Voor Port of Antwerp-Bruges is dit ook een mijlpaal in haar ambitie om een multifuelhaven te worden, waar een veelheid aan verschillende klimaatneutrale brandstoffen zoals waterstof, ammoniak, methaan en methanol beschikbaar zijn voor bunkering, naast de reeks bio- en conventionele bunkerbrandstoffen die al beschikbaar zijn. In juni 2023 vond de allereerste bunkeroperatie met methanol plaats in Port of Antwerp-Bruges, toen 475 mT (metrische ton) methanol werd gebunkerd op de tanker Stena Pro Marine.

Port of Antwerp-Bruges heeft de capaciteit om klimaatneutrale brandstoffen op te slaan voor gebruik binnen haar industriële cluster en distributie naar het achterland. In de context van de brede energietransitie, waarin waterstofdragers zoals methanol, ammoniak en methaan een centrale rol gaan spelen, hebben veel tankopslagterminals geïnvesteerd in extra capaciteit of zijn ze van plan dit te doen.

Om het bunkeren van klimaatneutrale brandstoffen op beide platformen mogelijk te maken, heeft Port of Antwerp-Bruges risicoanalyses uitgevoerd voor alle soorten brandstof, zet de haven veiligheidsprotocollen op en zal ze de hoogste kwalificaties binnen haar bunkerecosysteem garanderen door een vergunningssysteem voor bunkeroperators te implementeren.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, stelt: ‘Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld zijn we vastbesloten om een pioniersrol te vervullen in de integratie van klimaatneutrale brandstoffen in de bunkermarkt. Port of Antwerp-Bruges faciliteert waar mogelijk, maakt beide platformen multifuel-ready en zet zelf in op het vergroenen van haar vloot aan de hand van alternatieve brandstoffen.’

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Het succesvol bunkeren van deze nieuwe generatie schepen bewijst dat we de juiste stappen zetten om onze haven tegen 2025 verder om te vormen tot een multifuelhaven: een haven waar naast traditionele brandstoffen ook duurzamere alternatieve brandstoffen zoals methanol worden aangeboden. Als ambitieuze pioniershaven wil Port of Antwerp-Bruges een inspiratiebron zijn voor de hele maritieme sector.”

Emma Mazhari, Head of Energy Markets van A.P. Moller – Maersk: “ Wij zijn verheugd om met de haven van Antwerpen-Brugge samen te werken aan de maiden voyage van de Ane Maersk. Dit is een belangrijke stap in onze inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2040 tot nul te herleiden. We waarderen al onze partners die bijdragen aan het koolstofvrij maken van de scheepvaart en logistiek, en we zijn blij om te zien dat zowel de groene brandstof als de bunkerinfrastructuur een veelbelovende ontwikkeling doormaken.”

Johan Van Daele, algemeen directeur, MSC PSA European Terminal (MPET): “Als grootste containerterminal in de haven van Antwerpen zijn we trots op de aankomst en succesvolle bunkering van de Ane Maersk. Deze prestatie was het resultaat van nauwgezette planning en samenwerking tussen alle betrokken partijen. Tijdens de operatie verliepen de SIMOPS (simultane operaties) uitzonderlijk goed, met minimale impact op onze regelmatige operaties. Dit succes onderstreept ons streven naar veiligheid, efficiëntie, duurzaamheid en innovatie en laat zien dat efficiëntie en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Ik wil graag het personeel van MPET bedanken dat opnieuw de efficiënte overslag van dit schip heeft verzekerd.”

Andre Nieman, CEO van Tankmatch: “Het bunkeren van 4.300 ton methanol vormt voor ons een nieuwe mijlpaal na het uitvoeren van een aantal kleine methanolbunkeringen. ​ We zijn trots om deel uit te maken van de decarbonisatie van de scheepvaart.”

Niels Groenewold, VT Groep“De B100 bunkerdienst aan de Ane Maersk is een trots moment voor VT Group. Het is een duidelijke indicator dat we op de goede weg zijn naar het duurzame pad dat we voor onszelf hebben uitgestippeld. We kijken uit naar een gezamenlijke duurzame toekomst, ondersteund door het bunkeren van alternatieve brandstoffen zoals B100.”

Over Maersk

A.P. Moller – Maersk is een geïntegreerd logistiek bedrijf dat werkt aan het verbinden en vereenvoudigen van de toeleveringsketens van zijn klanten. Als wereldleider op vlak van logistieke diensten is het bedrijf in meer dan 130 landen actief en stelt meer dan 100.000 mensen tewerk. Maersk streeft naar netto nul emissies in 2040 voor het hele bedrijf met nieuwe technologieën, nieuwe schepen en groene brandstoffen.

Over MPET

MSC PSA European Terminal (MPET) is een joint venture tussen PSA en Terminal Investment Limited (TIL). Met een jaarlijkse overslagcapaciteit van 9 miljoen TEU, een kaailengte van 3,7 km en een oppervlakte van 247 ha is MPET de grootste containerterminal in Europa en goed voor meer dan 50% van het totale containervolume van Antwerpen. MPET is uitgerust met 38 containerkranen en heeft 11 aanlegplaatsen voor de grootste schepen ter wereld.

Over TankMatch

Tankmatch organiseert duurzaam transport van biocomponenten (methanol) en chemicaliën per spoor, rivier en kanaal. We bedienen elke dag hoogwaardige chemische en minerale klanten. Op die manier vormen we een cruciale logistieke verbinding in de Europese economie.

Over VT Groep

VT is een onafhankelijke tankerrederij met een wereldwijde aanwezigheid. VT Group is opgericht in 1933 en biedt optimale ondersteuning voor transport en bunkering met hoog opgeleid personeel en onberispelijk materieel. VT is voornamelijk actief in Europese wateren (ARA-gebied, alle Rijnstaten, Zweden en Spanje), Panama en Oman.

Over Port of Antwerp-Bruges

Met een totale doorvoer van 271 miljoen ton per jaar vormt Port of Antwerp-Bruges een belangrijk knooppunt in de wereldwijde handel en industrie. De haven is een cruciale schakel voor de afhandeling van containers, de trafiek van stukgoed en de overslag van voertuigen. Port of Antwerp-Bruges heeft een duidelijke ambitie: de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent. De haven wil niet alleen haar groeitraject duurzaam verderzetten, maar ook haar unieke positie als logistiek, maritiem en industrieel platform inzetten om het voortouw te nemen in de transitie naar een circulaire en koolstofarme economie.

Foto: Els Van de Plas