Vandaag werd op het Stationsplein in Kontich een eerste fietskluis voor de mobiele fietspechdienst geïnstalleerd. Fietsers op de fietsostrade F1 die in Kontich in panne vallen, kunnen met een elektrische vervangfiets uit die kluis hun rit zorgeloos verder zetten. Ondertussen wordt de fiets hersteld door de sociale-economie-organisatie Werkmmaat. Voor november vind je tussen Mortsel en Mechelen op de fietsostrade F1 om de 3 km zo’n fietskluis.
In de fietskluizen bergen fietsers hun defecte fiets veilig op en vinden ze een elektrische vervangfiets om hun traject mee verder te zetten. De fietspuntploegen van vzw Werkmmaat en vzw ‘t Atelier, organisaties in de sociale economie, herstellen de kapotte fietsen en plaatsen ze terug in de fietskluizen. De herstellingen gebeuren via het ‘altijd thuiskom-principe’. Dat wil zeggen dat het enkel gaat om kleine herstellingen (aan het licht, de remmen, de ketting …) die nodig zijn om reglementair en veilig thuis of tot bij een reguliere fietshandelaar/-hersteller te geraken. Grote herstellingen, zoals een slag in het wiel of het vervangen van de batterij van een elektrische fiets, vallen hier dus niet onder. Gedeputeerde voor sociale economie Peter Bellens: “De provincie Antwerpen heeft voor de installatie van deze fietskluizen een budget van 70.000 euro uitgetrokken. Niet alleen de vele fietsers op de F1 hebben voordeel bij dit nieuwe initiatief, het geeft ook extra kansen aan doelgroepmedewerkers uit de sociale economie. Die kunnen extra werkervaring opdoen, waardoor hun kansen op de doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt verhogen.”
Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens vult daarbij aan: “Vanuit mobiliteit hebben we de voorbije legislatuur zwaar geïnvesteerd in de F1: het wegwerken van missing links en vooral ook de aanleg van complexe fietsinfrastructuur zoals fietsbruggen en –tunnels waarmee we gevaarlijke punten willen wegwerken. Dagelijks passeren hier immers 6000 fietsers. De investeringen zijn toch wel meer dan de moeite waard. En dit bijzondere project sluit vanuit een ander perspectief naadloos aan bij de ultieme doelstelling om met optimale fietsinfrastructuur een goede dienstverlening voor de burger te garanderen.”
Schepen van mobiliteit, Willem Wevers: “We zien jaar na jaar dat het succes van de fietsostrade groeit. Meer en meer mensen nemen de fiets voor hun woon-werkverkeer en met initiatieven als deze willen we nog meer mensen overtuigen en ondersteunen. De pendelaars die met de fiets naar het station komen, konden al langer kleine herstellingen laten doen uitvoeren aan hun fiets tegen ’s avonds, maar nu breiden we dergelijke ondersteuning dus uit naar zij die het volledige traject met de fiets doen. Zo hopen we nog meer mensen te verleiden om wat vaker de fiets te nemen.”
Hoe werkt de mobiele fietspechdienst?
Je volgt de aanwijzingen op de zijkant van de fietskluis. Met je smartphone registreer je eerst je fietspech. Daarna krijg je een sms met een code om de poort van de fietskluis te openen. Na de herstelling stuurt het fietspunt je een bericht dat je je fiets weer kunt ophalen in de fietskluis waar je hem achterliet. Het gebruik van de elektrische vervangfiets is gratis, enkel voor de herstelling van jouw fiets worden kosten aangerekend. Die factuur wordt via e-mail verstuurd.
8 fietskluizen op het proeftraject
De volgende weken komen er ook fietskluizen in Mechelen, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Mortsel en Hove. Ten laatste op 1 november 2018 moeten alle 8 kluizen op het volledige proeftraject operationeel zijn. Dit proefproject duurt 2 jaar en wordt daarna geëvalueerd.

Foto: Gedeputeerde Mobiliteit Lemmens (links) en gedeputeerde Sociale Economie Bellens (rechts) / Provincie Antwerpen