Voorspelling is dat tegen 2050 onze oceanen in gewicht meer plastic dan vis bevatten*. Daar worden we allerminst blij van. Ecover, de Belgische producent van ecologische was- enreinigingsmiddelen vindt het hoog tijd om het tij volledig te keren met een duidelijke en ambitieuze missie: 100% gerecycleerde plastic flessen tegen 2020. Maar stil staan, ho maar. Vandaag kondigt het bedrijf opnieuw een doorbraak aan: de nieuwe Ocean Plastic Bottle, een limited edition fles afwasmiddel, gemaakt van 50% plastic afval uit de oceaan en van 50% ander gerecycled plastic. Het design, geïnspireerd op de kracht van de natuur, is een belangrijke mijlpaal in de kruistocht.
Ontwerp geïnspireerd op de natuur
De Ocean Plastic Bottle is niet alleen duurzaam, maar ook een blikvanger in je huis en bovendien functioneel door het gebruik van biomimicry, waarbij de natuur wordt geïmiteerd om complexe menselijke problemen op te lossen. Voor het design van de fles werd daarom gekozen om de structuur van plankton te imiteren. Dankzij de op plankton geïnspireerde kuiltjes kan 15% minder plastic gebruikt worden dan in een volledig gladde fles, en is het resultaat toch een stabiele en praktische fles die lang meegaat. De illustratie is van Freya Morgan die werd geïnspireerd door de bekende oceaantekeningen van de Japanse kunstenaar Hokusai. Het kleurrijke motief, dat zichtbaar is door de transparante vloeistof, reflecteert Ecover’s visie op schonere oceanen. De nieuwe geur -– Zeekelp en Sinaas – zorgt er bovendien voor dat je de zee in je huis brengt.
Plastic soep, ook jouw probleem!
Belgen blijken volgens het ‘Global Footprint Network’ de op vijf na grootste vervuilers wereldwijd te zijn. Ecover wil met haar producten het tij keren, maar wil er ook voor zorgen dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Op het nieuwe online platform http://www.ocean-plastic.com krijg je kraakheldere informatie over de impact van deze bedreiging en de manieren waarop Ecover zich inzet en wat je zelf kunt doen. Bijvoorbeeld door naar de ‘Beach Cleanup’ te komen die dit jaar worden georganiseerd in België en Nederland, in samenwerking met Wasteboards. Deze vinden plaats op 2 september in Blankenberge en op 16 september in Scheveningen (van 13 tot 16 uur). Noteer het in je agenda en kom helpen want alle beetjes helpen!
Verreikende ambities
Al sinds het begin maakte Ecover de rol van ecopionier waar: het begon met het ontwikkelen van het allereerste fosfaatvrije waspoeder in 1979. Daarna volgden de eerste ecologische fabriek in 1992 (in het Belgische Malle), het systeem van ‘refills’ in 2001 én drie jaar geleden werd voor de eerste keer de baanbrekende Ocean Plastic fles gelanceerd met daarin plastic verwerkt dat door vissers uit de Noordzee was opgevist. Maar Ecover wil meer en heeft ambitieuze plannen, die ook andere bedrijven moeten aanzetten om anders met plastic om te gaan:
In 2018 krijgen alle afwasmiddelen een nieuwe fles die volledig is gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en wordt voor het eerst ook gerecycled plastic gebruikt in de dopjes;
Tegen 2020 wordt elke fles in het assortiment gemaakt van 100% gerecycled plastic;
Tegen 2020 wordt gestart met het gebruik van alternatieve biologisch afbreekbare en ‘bio sourced verpakkingen.
De limited edition fles afwasmiddel heeft een aanbevolen prijs van €2,99 en is vanaf september beschikbaar in de supermarkt en bij sommige natuurvoedingswinkels voor een beperkte periode.
* The New Plastics Economy, Rethinking the future of plastics, Wereld Economisch Forum, januari 2016.
Ecover is sinds de oprichting in 1979 uitgegroeid tot een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa. Ecover heeft zijn Europese productielocatie in Malle, België, en vestigingen in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. De producten zijn in meer dan 40 landen beschikbaar. Met meer dan 35 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling, produceert Ecover was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen, die de beste resultaten leveren tegen een eerlijke prijs. Milieubeleid is totaal geïntegreerd in het bedrijf, van productie tot marketing. Social responsibility & human health worden getrackt via het B-Corp lidmaatschap. Time Magazine en United Nations Environment Programme (UNEP) kenden Ecover in het verleden diverse awards toe. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ecover.com.

Over Plastic Whale en WasteBoards
Plastic Whale is de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Een sociale onderneming met een missie: ‘s werelds wateren plasticvrij maken door waarde te creëren met plastic afval. Samen met partners en sponsors wil Plastic Whale haar plastic vloot uitbreiden om steeds meer mensen te betrekken bij haar missie en steeds meer plastic op te vissen. De Ecover sloep maakt daar deel van uit.  De ultieme doelstelling is om ‘out of business’ te gaan: zorgen dat er geen plastic meer aanwezig is op de waterwegen die uiteindelijk in de oceaan uitkomen, waar ook ter wereld. Meer informatie over Plastic Whale is te vinden op www.plasticwhale.org.
Plastic afval is ook een belangrijk probleem op openbare plaatsen zoals muziekfestivals of stranden. Daarom werd er vanuit Plastic Whale nog een sociale onderneming opgericht: Wasteboards. Deze betrekt  bezoekers ter plaatse om hen de waarde van gerecycleerd plastic te tonen met als resultaat: hoogwaardige skateboards vervaardigen van plastic flessendoppen. Voor meer informatie zie www.wasteboards.com.