Fiets! Liet door Day One bij 2.000 Vlamingen een representatief marktonderzoek uitvoeren naar hun attitude en intenties tegenover de (elektrische) fiets. Als Vlaanderens grootste one-stop-shop winkelketen voor merkfietsen, fietskledij en accessoires stelt Fiets! immers vast dat 60% van zijn verkoop naar e-bikes gaat. Dat loopt mooi gelijk met het onderzoek dat stelt dat 58% de intentie heeft een e-bike te kopen. Opmerkelijk is wel dat het gros van de e-bike bezitter haast geen aandacht heeft voor zijn eigen veiligheid en die van zijn duurzaam investeringsgoed. 

Hoe verplaatst de Vlaming zich het vaakst? Zowat 54% van alle ondervraagden neemt het vaakst de wagen, gevolgd door zijn fiets (27%), het openbaar vervoer (10,8%), zijn twee benen (7,6%) en 0,8% de brom- of motorfiets. Bijna 27% zit dagelijks op de fiets terwijl 28% dat een keer tot een paar keer per week doet. Bijna 13% van de ondervraagden heeft helemaal geen fiets. Het gros van de respondenten verklaart zich dan wel bezorgd over het milieu maar slechts een kleine 33% zou, puur voor het milieu, zijn bestaand vervoermiddel (auto, tram, trein, bus…) omruilen naar de fiets.     
Bijna 58% overweegt in de nabije toekomst, naast zijn (stads)fiets of als nieuwe aankoop, te opteren voor een elektrische fiets tegenover 22% voor een stadsfiets.  Bij de vraag welk budget men wil spenderen aan een elektrische fiets wil 41% tot maximaal 2.500 euro uitgeven. Voor 53% is de merktechnologie (type motor, versnellingen, type remmen…) in de elektrische fiets belangrijk terwijl dat voor 47% geen enkele rol speelt.  

Opvallend is dat elektrische fietsbezitters weinig aandacht aan hun veiligheid besteden niettegenstaande de toch vrij kapitaalintensieve investering. Zo draagt bijna 67% geen fietshelm (EN 1078-norm) en 55% geen reflecterende kledij; heeft 40% geen fietsslot ART 2; heeft 64% geen pechverhelpingsabonnement; heeft 87% geen traceersysteem na diefstal; is 67% niet verzekerd tegen diefstal… Wie zich voor de afstand woon-werk verplaatst met een fiets doet dat in 60,5% van de gevallen nog met een stadsfiets tegenover bijna 32% met een elektrische fiets. In 75% van de gevallen is de woon-werkafstand (enkele rit) minder dan 10 km.
Wat vindt de Vlaming over de staat van de Vlaamse fietspaden, toch een absolute voorwaarde om vrij, vrank en onbezorgd te kunnen fietsen? Wel, 24% van de respondenten geeft een score tussen 7/10 en 10/10. Dat betekent nog altijd dat 76% niet tevreden is over de staat van de fietspaden. Nochtans zouden een betere staat van de fietspaden én een fietsvriendelijke infrastructuur (meer fietsstraten, afgescheiden en hogere fietspaden…) voor 57% van de respondenten de belangrijkste voorwaarden zijn om met de fiets naar het werk te gaan. 

“De resultaten van het marktonderzoek bevestigen onze vaststellingen uit de verkoopcijfers en de trends”, zegt Michel Verhaeren, CEO van FIETS!, een onderdeel van de Colruyt Group. “Met een elektrische fiets is de beleving en de motivatie om te bewegen veel groter. Mensen kunnen met een e-bike veel grotere afstanden afleggen met minder inspanning. Ze zien dus op kortere tijd meer van de wereld en beleven elke fietstocht optimaal. De tijd dat de fiets enkel van stal werd gehaald om er op zondag eens mee rond te toeren of naar de bakker te rijden is voorbij. Het is een volwaardig ‘groen’ vervoermiddel en daar heeft het succes van de e-bike zeker toe bijgedragen. Bovendien is de aankoop van een (stads)fiets of e-bike ook fiscaal interessant voor zelfstandigen of kmo’s die fietsen willen aankopen voor zichzelf of voor hun medewerkers in het woon-wegverkeer. Feit is dat wij met ons concept de mensen zo veel mogelijk willen laten bewegen en zo zorgeloos mogelijk willen laten fietsen”, besluit Verhaeren.
 
Foto’s: Fiets!