DHL gaat zijn praktijktesten met de Cubicycle in Europa uitbreiden. Na Amsterdam worden ze nu ook in Frankfurt en Utrecht ingezet. Binnenkort starten ook tests in Antwerpen.
De Cubicycles zijn een totaal nieuw type cargofietsen, die in Zweden zijn ontworpen. Ze zijn een aanvulling op de twee fietsen die de Duitse pakjesvervoerder nu al in Europa gebruikt. Dat zijn de Parcycle, een fiets met een vaste ladingsbak van 140 liter voor pakjes en de DHL Citybike voor koeriers. In dat geval dragen ze een soort rugzak meer bestemd voor poststukken.
Meer pakjes
De Cubicycle is een cargofiets met een afneembare container. Dankzij de elektrische trapondersteuning kunnen de koeriers tot 125 kg pakjes vervoeren. In de stad kunnen ze sneller rijden dan conventionele bestelwagens. Hiermee kan DHL Express zes tot zeven pakjes per uur afleveren, maar een Cubicycle kan tot tien leveringen per uur halen omdat die minder last heeft van files.
DHL combineert de Cubicycle met een nieuw concept voor mobiele distributiepunten. De containers worden voorgeladen in een operationele vestiging van DHL, per aanhangwagen naar het stadscentrum vervoerd en daar op de fiets geplaatst. “Deze zogenaamde ‘City Hub’ voor cargofietsen kan tot vier containers vervoeren en maakt het mogelijk om grotere pakketten milieuvriendelijk in lastig bereikbare stadscentra te bezorgen en de retourstroom hiervan vanuit de stad te organiseren”, zegt Kees de Lange, vicepresident Operations van DHL Express Nederland.
Distributieboot
De Cubicycle wordt al meer dan een jaar in Amsterdam getest. Nu wordt het concept ook in Frankfurt en Utrecht in de praktijk omgezet. Het mobiele verdeelcentrum in de Nederlandse hoofdstad is een omgebouwde rondvaartboot. In de nieuwe steden wordt dus een aanhangwagen gebruikt als mobiele hub.
Volgens Transportmedia kondigde DHL Express enkele weken geleden aan dat de Cubicycle ook in Antwerpen zal worden uitgetest. Dat zou heel binnenkort gebeuren.