Briefings van klanten: soms krijg je als grafisch ontwerper een vage uitleg waardoor het je veel tijd kost om iets concreet en gericht voor te stellen. Een andere keer is de briefing en het bijbehorende kader zo strak dat er nog weinig ruimte is voor creativiteit en eigen toegevoegde waarde. Hoe ga je daarmee om? En hoe pitch je je project het best en stel je heldere offertes voor je klant op? Ontdek er alles over in dit Lab. Een sterke pitch, goede klantenopvolging, transparante facturen: ze dragen allemaal bij tot hoe je als grafisch ontwerper een opdracht tot een goed einde kan brengen. In dit Lab gaan we dieper in op dit eerste contact met je klant, je portfolio, pitch en hoe een duidelijke offerte opstellen. Een must voor elke grafisch ontwerper die betere en efficiëntere afspraken wil maken met zijn klanten en op die manier zijn dienstverlening naar een hoger niveau wil tillen.
Dit Lab wordt in samenwerking met Creative Belgium georganiseerd.
Sprekers
Tom Hautekiet van Kiet ontwerpt logo’s, huisstijlen, posters, CD- en vinylhoezen en boeken. Daarnaast verzorgt hij de grafiek voor exposities en festivals en de vormgeving van televisie-programma’s. Een aantal organisaties waarvoor hij werkt zijn Live Nation, The Phoebus Foundation, Kunstenpunt, HETPALEIS, Muntpunt, MAS, VRT, Bart Peeters, DeMensen, Melanie De Biasio, De Roovers,…
Tom zal spreken over hoe je kan achterhalen wat een klant precies wil. Hoe maak je duidelijke afspraken zonder alles tot in de details te moeten vastleggen? Welke informatie is cruciaal in het eerste contact en hoe kan je een klant sturen of begrijpen? Wat als er misverstanden ontstaan? En hoe bewaar je het evenwicht tussen een duidelijke briefing en voldoende creatieve vrijheid?
Odin Saillé werkte enkele jaren als creative director voor grote bureau’s en concentreert zich nu op zijn eigen bedrijf. Als creative director en nog meer met zijn eigen bureau wilt hij klanten overtuigen met een pitch en zijn portfolio. Odin geeft de geheimen prijs van een goede pitch. Hoe overtuig je een klant om met jou te werken? Hoe lees je ‘moods’ in de zaal en pas je je daaraan aan?
Lauren Grusenmeyer richtte in 2016 Bureau Grusenmeyer op, waar ze de focus legt op de ontwikkeling van visuele identiteiten voor zowel culturele als commerciële instellingen. In nauwe dialoog met klanten wordt gezocht naar doordachte vormen van ontwerp gaande van boek-, tentoonstelling- en webontwerp. Grusenmeyers werk kan best omschreven worden als speels, typografisch, onderzoekend, divers en kleurrijk. Ze doceert ook grafisch ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen waar ze ook coördinator is van deze opleiding. Lauren zal praten over offertes en prijszetting. Maar hoe doe je dat nu? Voor welk type opdrachten werk je beter met een uurtarief en voor welke met een vast bedrag? Vraag je aan commerciële en culturele partners evenveel? Wat met je prijs bij terugkerende opdrachten voor dezelfde klant? Hoeveel ontwerpvoorstellen voorzie je en met hoeveel correctierondes werk je? Welke zaken in je offerte zijn noodzakelijk en welke zijn eerder optioneel?
Voor wie?
Voor grafische ontwerpers die graag helder en professioneel met hun klanten communiceren en zo hun dienstverlening naar een hoger niveau willen tillen.
Programma
13u30 — 14u: Ontvangst met koffie
14u — 15u15: Presentaties
15u15 — 15u30: Pauze
15u30 — 17u: Q & A talks
17u — 17u30: Netwerkdrink
Foto: Flanders DC