Delhaize stelde op 24 oktober officieel haar gloednieuwe winkelformule voor: Delhaize Fresh Atelier. Met dit nieuw concept wil Delhaize die klanten bedienen die op zoek zijn naar ultraverse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen.Tegelijkertijd wordt in dit winkelconcept het digitaal en fysiek boodschappen doen met elkaar verweven wat uniek is in België. . De eerste locatie voor deze innovatieve winkel is de Galerij Ravenstein in hartje Brussel. Nog dit jaar zal er een tweede winkelpunt openen in Leuven. Delhaize schat in dat er een potentieel is voor 200 Delhaize Fresh Ateliers binnen dit en 3 jaar.

We kunnen er niet omheen: het consumentengedrag ondergaat de laatste jaren een ware metamorfose. Convenience, flexibiliteit, gezondheid, digitalisering en mobiliteit zijn de kernwoorden van deze revolutie. Denken we maar aan de stijgende vraag naar snelle, gezonde lunches on-the-go of het online bestellen van voeding via verschillende diensten. Delhaize wil letterlijk mee zijn met het leven van haar klanten. Met het vernieuwde supermarktconcept dat recent werd onthuld in Nijvel spelen we al in op deze nieuwe trends. Daarnaast zijn er vandaag al enkele Proxy Delhaizewinkels die verschillende elementen van deze concepten al hebben geïntegreerd in hun vernieuwde winkel. Nu gaat Delhaize nog een stap verder met de lancering van een gloednieuw winkelconcept: Delhaize Fresh Atelier.

Delhaize Supermarkt, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go verwelkomen een nieuw familielid: Delhaize Fresh Atelier. De jongste telg is de kleinste winkelformule in de Delhaize-familie met een gemiddelde oppervlakte van 100 m².
“Delhaize wil met deze nieuwe winkelformule een antwoord geven op de huidige behoeften van de klanten in een stedelijke omgeving. Alle focus ligt op de dienstverlening aan de klant. Na het nieuwe supermarktconcept in Nijvel en de integratie van het vernieuwde concept in Proxy Delhaizewinkels komt Delhaize met een derde innovatie. Dit is een voorbeeld van “instant retail” waarbij on-the-go, fysiek en digitaal winkelen voor de eerste keer op deze manier worden gecombineerd. Met deze “on-the-go”-drive lanceren we een ware innovatie. U merkt het – de retailsector evolueert snel en Delhaize wil de leiding nemen in deze revolutie”, zegt een trotse CEO van Delhaize Xavier Piesvaux.
Wat kunnen klanten verwachten in deze winkel?
Fresh Atelier
Blikvanger in het nieuwe concept is het Fresh Atelier met ultraverse producten en bereidingen. Klanten willen vandaag oplossingen die hen het leven makkelijker maken. Delhaize lanceert daarom een zone waar maaltijden en schotels ultravers worden bereid. Dit Fresh Atelier garandeert de versheid van de producten door op dagbasis te werken, met recepten die helpen bijdragen tot een evenwichtigere voeding. Of het nu voor een ontbijt, lunch, diner of tussendoortje is, elke klant komt hier aan zijn trekken. Naast salades, soepen en warme maaltijden kan de klant ook dagverse sushi, jus en ter plaatse gemaakte smoothies vinden. Alles voor een lekkere en gezonde maaltijd dus. Ook een lekkere kop koffie hoort hier uiteraard bij.
14.000 producten beschikbaar op 80 m²: digital meets physical
Naast het convenience-gedeelte kunnen klanten van Delhaize Fresh Atelier in de Galerij Ravenstein genieten van een winkel op hun maat. Op een oppervlakte van 80 m² kunnen ze maar liefst 1500 producten vinden: verse producten, vers brood, gebak, dranken,… De kassa’s zijn snel en efficiënt in de vorm van quickscan kassa’s. Een nieuwigheid in deze winkelformule is dat Delhaize vanaf februari 2019 de scan en pay-technologie zal aanbieden. Klanten zullen dan de mogelijkheid hebben om hun producten te scannen en te betalen met hun smartphone.
Maar klanten van Delhaize Fresh Atelier kunnen ook beroep doen op de bekende diensten van het online platform Delhaize.be waar ze het volledige Delhaize-assortiment van 14.000 producten kunnen terugvinden. Vanaf nu kunnen klanten hun bestellingen ophalen in een Delhaize Fresh Atelier en dit aan dezelfde prijzen en tarieven als andere bestaande Delhaize.be-afhaalpunten. Met dit type afhaalpunt mikt Delhaize op klanten in een stedelijke omgeving die overdag of na het werk hun boodschappen komen ophalen.
Op termijn ziet Delhaize een potentieel van 200 extra afhaalpunten, bovenop de 117 bestaande punten in onze andere winkels. Voor dit winkelconcept maakt Delhaize gebruik van herbruikbare zakken in plaats van dozen om het gebruiksgemak te verhogen. Delhaize onderzoekt momenteel om deze boodschappen op termijn ook duurzaam thuis of op kantoor te leveren via bakfietsen.
Deze winkel zal, net zoals andere Delhaize Fresh Ateliers, uitgebaat worden door een zelfstandige uitbater en 8 medewerkers tewerkstellen. De winkel speelt in op de vraag naar flexibiliteit van de klanten en zal 7 op 7 open zijn en dit van 7 u ’s ochtends tot 21 u ’s avonds, ook op feestdagen.
Delhaize gelooft dat deze formule een meerwaarde is voor haar winkelnetwerk en zet sterk in op de expansie van dit type concept. Zo zal er dit jaar een tweede pilootwinkel openen in Leuven. De formule zal permanent geëvalueerd worden. Als de evaluaties positief zijn, ziet Delhaize een potentieel van 200 Delhaize Fresh Ateliers in het ganse land binnen dit en 3 jaar. De focus ligt daarbij in de eerste plaats op de grote steden.

Foto’s & video: Delhaize