Al enige maanden staat hij volop in de picture. Dankzij zijn stripbewerking van de roman ‘Familieziek’ van Adriaan van Dis kent een groot deel van Nederland de kwaliteit van striptekenaar en illustrator Peter van Dongen. De toekenning van de belangrijkste stripprijs van Nederland sluit hier dan ook bijna organisch op aan. Wie weet mag Van Dongen straks het felbegeerde beeldje in de studio van De Wereld Draait Door laten zien. Het tv-programma heeft per slot van rekening een patent op prijswinnaars.

De carrière van Van Dongen (1966) omvat meer dan dertig jaar. Hij heeft zich dan ook diverse malen bewezen met monumentale beeldromans en is daar ook al eerder door Het Stripschap voor beloond. Hoewel hij de bekende Klare-Lijnstijl van Hergé hanteert, zitten zijn wortels in de Nederlands-Indische klei. Iets dat de onafhankelijke commissie benadrukt in het bijgeleverde rapport.
Het succes van de stripbewerking van Van Dis’ Familieziek krijgt in 2018 een vervolg. En niet met zomaar een strip of nieuwe bewerking van een roman. Van Dongen werkt momenteel als eerste Nederlandse striptekenaar aan een tweeluik van de bekende klassieke strip ‘Blake en Mortimer’ van Edgar G. Jacobs. In de loop van dit jaar mogen wij het eerste deel van dit tweeluik verwachten.

Op voordracht van een onafhankelijke commissie in opdracht van Het Stripschap is Peter van Dongen verkozen tot vijfenveertigste ontvanger van de Stripschapprijs. De prijs zal aan hem worden uitgereikt tijdens De Stripdagen in de Jaarbeurs in Utrecht op zaterdag 31 maart aanstaande, die gelijktijdig en in samenwerking met Dutch Comic Con wordt georganiseerd. Uiteraard is Van Dongen daar ook aanwezig om de nieuwe (derde) druk van Familieziek te signeren, evenals zijn eerdere werk.
Als stripauteur debuteerde hij op zestienjarige leeftijd in het tijdschrift De Balloen, daarna volgde een aantal losse gags in stripmaandblad Wordt Vervolgd. In 1990 verscheen bij Casterman de striproman Muizentheater en in 1998 en 2004 verschenen respectievelijk Rampokan: Java en Rampokan: Celebes; een tweeluik dat zich afspeelt aan de vooravond van de Politionele Acties in Indonesië. Het eerste deel werd voorgepubliceerd in Het Parool. Inmiddels is er een Franse-, Duitse-, Indonesische en Engelse vertaling van Rampokan verschenen.
Speciaal voor de bijlage Boeken van NRC Handelsblad maakte hij van september 2007 tot juni 2009 drie keer per maand schrijversportretten. In opdracht van kledingmerk GANT International maakte hij Drie Dagen in Rio (2013), een verhaal dat losjes is gebaseerd op een gebeurtenis uit de jeugd van hun terugtredend directeur Lennart Björk. Verscheen ook in het Engels en Zweeds voor hun winkels wereldwijd.
Voor Familieziek (2017) bewerkte Peter van Dongen de gelijknamige roman van Adriaan van Dis tot een beeldroman. Een verhaal in taferelen over een Indisch gezin, getekend door de oorlog, dat probeert te aarden in het Holland van de jaren vijftig. Zie hier de schrijver in gesprek met de tekenaar. Momenteel werkt Van Dongen samen met Teun Berserik aan deel 26 uit de serie Blake en Mortimer van Edgar P. Jacobs, dat in 2018 zal verschijnen. Verder levert Van Dongen al jaren geregeld illustratiewerk aan uiteenlopende opdrachtgevers zoals CPNB (Kinderboekenweekgeschenk 2005), Vrij Nederland, VPRO Gids, musea zoals Gemeentemuseum Den Haag, Scheepvaartmuseum Amsterdam en Centraal Museum Utrecht, en commerciële bedrijven zoals Capgemini, Martinair en Zorgverzekeraar DSW. Voordat hij als striptekenaar/illustrator professioneel werkzaam was, drumde Van Dongen gedurende zijn tienerjaren in het Amsterdamse bandje The Original Talkatives.

Het jubilerende Stripschap viert tijdens De Stripdagen dubbel feest. De vereniging bestaat al weer vijf decennia en laat de Nederlandse stripwereld in het Utrechtse weer volop swingen met het grootste stripevenement van Nederland.
Foto’s: Stripschap