Vanaf 13 maart 2024 wordt de beroemde Sint-Foillankerk omgetoverd tot een gloednieuw cultureel trefpunt, een evenement in het hart van de Cité ardente.
Dit ongewone kader, bekend bij de Luikenaars dankzij de romans van Georges Simenon, werd ingericht voor meeslepende ervaringen. Om de bal aan het rollen te brengen, vindt er een primeur plaats in Wallonië met Claude Monet : The Immersive Experience, de tentoonstelling die mensenmassa’s over de hele wereld in beweging brengt.

Achter dit project staat het Belgische bedrijf Exhibition Hub, bekend om zijn succesvolle immersieve creaties zoals Van Gogh : The Immersive Experience, Bubble Planet Experience, Dinos Alive! en The Art of The Brick. Dit alles in samenwerking met Fever, het toonaangevende platform voor het ontdekken van entertainment en vrije tijd.

SINT-FOILLAN, EEN BIJZONDERE PLEK
De Sint-Foillankerk, een emblematisch gebouw, biedt een waar cultureel en historisch kader. Niet alleen ligt het in een levendige en cultureel rijke wijk (wijk Tchantchès, vlooienmarkt van Sint-Foillan, de wijk van 15 augustus…), het is ook bekend bij het grote publiek dankzij de auteur Georges Simenon et zijn detectiveroman Le Pendu de Saint-Pholien.

De kerk ligt in de Outre-Meusewijk – op 5 minuten lopen van Place Saint-Lambert – en is drie keer verbouwd. Het huidige gebouw, in neogotische stijl, werd ingewijd in 1914 en bestaat uit drie schepen over vijf traveeën, een dwarsschip en een driezijdige apsis.

Vanaf 13 maart 2024 ondergaat de Sint-Foillankerk een nieuwe levensfase en wordt het omgebouwd om een scala aan geluids- en lichtervaringen aan te bieden. De site werd volledig heringericht voor haar nieuwe rol, zonder het gebouw of het erfgoed dat het vertegenwoordigt aan te passen. Met uitzondering van het koor en de sacristie – die nog steeds gebruikt zullen worden voor bepaalde vieringen – wordt de rest van de kerk omgetoverd tot deze nieuwe meeslepende omgeving. Deze overeenkomst werd bereikt met het kerkbestuur en kanunnik Jean Pierre Pire, pastoor van Sint-Foillan en deken van de stad Luik. Deze voorziening en het gedeelde gebruik van een kerk tussen cultuur en eredienst is volledig in lijn met de doelstellingen van het Bisdom Luik met betrekking tot de toekomst van onze historische gebouwen.

Dankzij haar hoogte en imposante afmetingen is de Sint-Foillankerk de ideale plek om immersieve tentoonstellingen te tonen. Het architecturale ensemble vergroot de mogelijkheden door te spelen met perspectief en diepte.

CLAUDE MONET IN LUIK
Sinds zijn creatie in 2019 brengt Claude Monet : The Immersive Experience mensenmassa’s over de hele wereld in vervoering. Met behulp van een 360º digitaal kunstapparaat nodigt het toeschouwers uit om binnen te treden in de wereld van de Franse schilder, oprichter en leider van de impressionistische beweging.

Voor de installatie in de Sint-Foillankerk werd de tentoonstelling opnieuw ontworpen om rekening te houden met het unieke en specifieke karakter van de locatie. Meer dan 300 schilderijen werden geselecteerd en gebruikt om het werk van Claude Monet tot leven te brengen met behulp van een groot aantal projectoren. Op de muren, natuurlijk, maar ook op de vloer komen de schilderijen tot leven, soms spectaculair, soms subtieler, in zeer grote of kleinere formaten.

De tentoonstelling biedt bezoekers ook de kans om virtual reality (VR) te ervaren, door een route van 10 minuten te volgen in de voetstappen van de Franse meester. In een ander gedeelte, met een reproductie van de brug bij Giverny – het huis en de inspiratiebron van de schilder – en zijn atelier, kunnen bezoekers meer te weten komen over Claude Monet, zijn omgeving en zijn werk.

De show neemt anderhalf uur in beslag en duikt op een geheel nieuwe manier in het leven en de geheimen van de schilder, vooral dankzij digitale projecties en een absoluut memorabele geluids- en lichtshow.

Claude Monet : The Immersive Experience komt vanaf 13 maart naar Luik, tot groot genoegen van jong en oud, die staan te popelen om iconische werken te (her)ontdekken, maar ook, en vooral, om te ontsnappen en te dromen…

EEN BELGISCH BEDRIJF ACHTER DEZE WERELDWIJDE SUCCESVOLLE TENTOONSTELLINGEN
Over het algemeen zijn immersieve tentoonstellingen en ervaringen de laatste jaren wereldwijd steeds populairder geworden. Een van de belangrijkste spelers in deze niche is een Belgisch bedrijf: Exhibition Hub.

Sinds de oprichting in 2015 heeft Exhibition Hub het ene succes na het andere behaald met cijfers waar je duizelig van wordt: 120 meeslepende tentoonstellingen, een aanwezigheid in alle grote steden ter wereld (Brussel, Parijs, New York, Londen, Berlijn, Kaapstad, Sydney, Sao Paulo…), een totaal van meer dan 15.000.000 bezoekers wereldwijd….

Door het ontwikkelen van grote technische systemen gebaseerd op de laatste technologische innovaties en het het concept van educatieve spellen (Edutainment), heeft Exhibition Hub zich onderscheiden door de kwaliteit van haar creaties.

Haar grootste successen zijn Van Gogh: The Immersive Experience, met meer dan 7 miljoen bezoekers wereldwijd, Claude Monet: The Immersive Experience, met meer dan 600.000 bezoekers in zes steden, en Bubble Planet Experience, met meer dan 1 miljoen bezoekers in één jaar.

EXHIBITION HUB
Exhibition Hub, opgericht in 2015 en gevestigd in Brussel, heeft al meer dan 120 tentoonstellingen en immersieve ervaringen geproduceerd die wereldwijd al meer dan 15 miljoen bezoekers hebben getrokken. Het bedrijf organiseert, produceert en verdeelt een groot aantal tentoonstellingen (Van Gogh: The Immersive Experience, Klimt: The Immersive Experience, Bubble Planet Experience, Dinos Alive, The Art of the Brick, enz.) in Europa, Amerika, Azië en Oceanië. In totaal hebben meer dan 30 landen en 80 steden een tentoonstelling of immersieve ervaring georganiseerd. Exhibition Hub biedt ervaringen aan een breed publiek door zijn producties aan te passen aan vele unieke locaties: van musea tot tentoonstellingscentra, galeries tot winkelcentra, kathedralen en vele historische locaties.

FEVER
Fever is het toonaangevende entertainment- en vrijetijdsplatform dat sinds 2014 miljoenen mensen laat genieten van de beste ervaringen in hun stad. Haar missie is om de toegang tot cultuur en entertainment te democratiseren door gebruikers via haar platform te laten genieten van unieke lokale ervaringen en evenementen: meeslepende tentoonstellingen, interactieve theaterervaringen, festivals of pop-up bars. Dankzij zijn technologie en gegevens helpt Fever ook organisatoren om hun ervaringen over de hele wereld te creëren en uit te breiden. Ontdek alle ervaringen op www.feverup.com.

PRAKTISCHE INFORMATIE

DATA
Vanaf 13 maart 2024 tot minstens eind juni (met zeker een verlenging)

LOCATIE
Sint-Foillankerk
Rue St Pholien 9
4020 Luik

TICKETS
Vanaf 12,90€
Tickets: https://monetexpo.com/liege/nl/

PRAKTISCHE DETAILS
Duur van het parcours: ongeveer 1u30
Leeftijd: open voor iedereen
Toegankelijkheid: toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit

Foto: Exhibition Hub