Fired and painted brengt een serie recente schilderijen van Lesley Vance (b.1977) samen met een groep keramieken sculpturen van Ken Price (1935-2012). Twee Amerikaanse kunstenaars uit verscheiden generaties en disciplines, maar wiens abstracte werken een hoeveelheid aan affiniteiten delen. Voor haar vijfde tentoonstelling met de galerie heeft Vance haar artistieke praktijk in nieuwe richting weten te duwen door schaalverhoudingen als uitgangspunt te nemen. Deze presentatie van werken kent niet enkel haar grootste canvas tot nu toe, maar ook een aantal van haar kleinsten, tezamen met een tal schilderijen van gemiddeld formaat. Middels het samenspel van schaalverhoudingen en volumes suggereert Fired and painted resonantie tussen verschillende kunst vormen en opent een dialoog over de thematieken van kleur, oppervlak, vorm en ruimtelijkheid.

Lesley Vance is al lang gefascineerd door de relatie tussen keramiek en schilderkunst, die beide de toepassing van vloeibare media op neutrale dragers behelzen. Vance refereert bovendien naar Ken Price als een essentiële inspiratiebron achter haar werken. Als onvermijdelijke innovator op het gebied van keramische sculpturen, is Price best beken dom zijn bio morfische vormen die hij vanaf de jaren 90 afwerkten met acrylverf in plaats van met traditionele glazuren. Met een gemiddelde afwerking van tot wel zeventig pigmentslagen en verscheidenen kleuren op ieder werk, wist hij ze daarna op te schuren om treffende gevlekte effecten te genereren. Kleur is een van de kernthema’s die deze twee kunstenaars met elkaar verbindt: beide kunstenaars gebruiken de materiële kwaliteiten ervan en laten het hun werk bepalen in fysieke en expressieve zin.

Price en Vance richten zich ook op reductie als creatiemiddel. Vance, die geïnteresseerd is in synergie en dissonantie, beperkt haar palet vaak tot een handvol tinten om zo hun volledige, tonale potentieel te verkennen. Ook op het gebied van compositie is de handeling van wegnemen net zo belangrijk als het constructieve proces. Zelf vergelijkt ze het met een vorm van “omgekeerde collage”. Price, daarentegen, stekt een breed spectrum aan kleuren samen in tinten die van een afstand te lezen zijn als een uniforme kleurwaarde. Hij stelde: “Kleur is een integraal onderdeel van het merendeel van de werken die ik heb gemaakt, maar er valt niet veel over te zeggen. Kleur is op zichzelf compleet. Het heeft geen ondersteuning nodig van kunst of representatie, noch van taal of iets anders. Het is moeilijk te beheersen… Kleur draagt emotie over, maar dat kun je ook niet beheersen.” Dit sentiment vindt weerklank in de schilderwerken van Vance waarin kleur autonoom functioneert op zowel structureel als atmosferisch niveau.

De oeuvres van beide kunstenaars staan in het teken van beweging. De sculpturen van Price hebben een meer fluïde, molton-achtige eigenschap- alsof een dikke stroperige vloeistof halverwege de uitstroom is stopgezet. Vance’s schilderijen zijn dynamische composities waarin vormen en kleuren ondeelbaar en onverklaarbaar met elkaar verbonden zijn: ze gaan vooruit en achteruit, schijnen en verdwijnen, scheiden zich en komen samen. Price’s and Vance’s werken zijn niet statisch noch levenloos. Beiden dragen het idee van stilstaande beweging uit in hun kunst, alsof beweging tijdelijk is opgeschort in plaats van permanent beëindigd. Hoewel de aard van hun werk, al dan niet abstract, uiteindelijk in de werkelijkheid ligt, vond Price inspiratie in het buitenaards aandoende steenvormige en in oude aardewerken afkomstig uit New Mexico, waarbij een samenstelling van objecten, zoals een geglazuurd keramisch oppervlak of zelfs een ander schilderij als katalysatoren kunnen dienen voor de gebaren en vormen die het verloop van Vance’s schilderijen bepalen.

Price wist een uiterst persoonlijke benadering ten aanzien van processen en materialen te ontwikkelen, net zoals Vance. Zijn sculpturen zijn onberispelijk afgewerkt, ondoorgrondelijk en lumineus, ze onthullen niets van de methodologie achter hun merkwaardige en buitenaardse aanwezigheid. Een soortgelijke sensibiliteit is te vinden in de doeken van Vance, diens oppervlakken net zo stralend doch terughoudend zijn. Een mysterieuze kwaliteit omringt beide werksoorten: zo is het onmogelijk om de interne structuur van een sculptuur van Price voor te stellen, net zoals de kijker tevergeefs zal zoeken naar een structurele hiërarchie in de schilderijen van Vance.

De afwerking is een cruciaal onderdeel van Price’s sculpturen, die hij omschreef als “afgeronde vormen met actieve oppervlakken”. Andersom zou je van Vance’s schilderijen kunnen zeggen dat het “platte vlakken met actieve vormen” zijn. Het is precies déze interactie tussen kleur, oppervlak, vorm en ruimte die hun werk over disciplines en generaties heen verbindt.

Lesley Vance, Ken Price
Fired and painted
24 november 2023 — 3 februari 2024
Xavier Hufkens
Van Eyckstraat 44, 1050 Brussels

Lesley Vance

Lesley Vance (b.1977, Milwaukee, WI USA) woont en werkt in Los Angeles. Haar eerste institutionele solotentoonstelling werd onlangs georganiseerd door het Columbus Museum of Art, Columbus, OH, VS (2023). Vance’s werk bevindt zich in talrijke openbare collecties: San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Metropolitan Museum of Art, New York; Dallas Museum of Art, Dallas; Milwaukee Art Museum, Milwaukee; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; The Museum of Modern Art, New York; Los Angeles County Museum, Los Angeles; Walker Art Center, Minneapolis; en The Whitney Museum of American Art, New York, onder andere. Haar werk is momenteel ook opgenomen in 50 Paintings in het Milwaukee Art Museum, Milwaukee.

Ken Price

Ken Price (1935-2012) nam deel aan de Whitney Biënnale in 1979 en 1981. Zijn eerste overzichtstentoonstelling vond plaats in 1992 in het Walker Art Center, Minneapolis. Een grote reizende overzichtstentoonstelling werd georganiseerd door het Los Angeles County Museum of Art (2012-2013) en ontworpen door zijn vriend Frank Gehry. Zijn werken zijn opgenomen in belangrijke openbare en privécollecties over de hele wereld, waaronder het Metropolitan Museum of Art, New York; Museum of Modern Art, New York; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Whitney Museum of American Art, New York; Victoria and Albert Museum, Londen; Walker Arts Center, Minneapolis; en Stedelijk Museum, Amsterdam.

Foto: Lesley Vance / Club Paradis