Weet je het al? Je wordt gevolgd. Je wordt geanalyseerd. Verhandeld. En gebruikt. De persoonlijke data die bedrijven als Google en Facebook op grote schaal over ons doen en laten verzamelen, wordt ingezet om te beïnvloeden wat we doen, wat we kopen en zelfs op w ie we stemmen. Maar Google en Facebook zijn nog maar het topje van de ijsberg. Innovatieve huizen en smart cities bieden ongelofelijke mogelijkheden, maar ze gaan ten koste van onze privacy en onze keuzevrijheid.
Hoe hebben we dit laten gebeuren? En kunnen we er nog iets aan doen? In De diefstal van de eeuw duikt Jan Walraven diep in de wereld van tracking cookies en seksistische algoritmes. Hij komt boven met een ontluisterend en tegelijk hoopgevend relaas. Want onze privacy staat misschien met een half been in het graf, ze is nog niet helemaal dood en begraven.
‘Jan Walraven trekt een streep in het zand en leert u hoe u zich kunt verdedigen tegen deze tersluikse diefstal van uw ziel.’
JAN WALRAVEN behoort sinds 2015 tot het team van diepgravende journalisten van Apache, waar hij de nieuwe dataeconomie tegen het licht houdt. Hij legt de mogelijkheden en risico’s van baanbrekende technologieën bloot en brengt de maatschappelijke impact van disruptieve nieuwe technologiebedrijfjes in kaart.
Softcover; 240 pagina’s.

Auteur: Jan Walraven
Titel: De diefstal van de eeuw
Uitgeverij: Van Halewyck
ISBN: 978 94 6131 846 6
Thema: maatschappij; privacy
Prijs: € 21,99