Gisteren vond de tweede bijeenkomst van de Taskforce Haven van Antwerpen Covid-19 plaats. Het bevestigde dat de haven perfect blijft werken als een essentiële schakel voor de bevoorrading van België en een groot deel van Europa.
Tot dusver is het volume van de scheepvaart niet gedaald, behalve de verwachte daling van het aantal aankomsten uit China. Diverse nieuwe leden zijn toegetreden tot de Taskforce en er zijn verschillende aandachtspunten gedefinieerd. In het bijzonder werd het onderwerp “Groene rijstroken” naar voren gebracht om een ​​efficiënte bevoorrading van de regio verder te garanderen.
De Taskforce Haven van Antwerpen Covid-19 hield vandaag zijn tweede bijeenkomst. Deze multidisciplinaire, grensoverschrijdende taskforce bestaat uit verschillende spelers in de havenorganisatie. Het is opgezet om de dagelijkse gang van zaken in de haven te monitoren en waar nodig aanvullende maatregelen te nemen. Naast de oorspronkelijke deelnemers, zijn Infrabel (spooroperator) en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen inmiddels toegetreden tot de taskforce.

Havenplatform werkt nog steeds perfect
Op dit moment blijft het havenplatform operationeel en zijn er geen onoverkomelijke problemen. In overleg met het bureau Maritieme Dienstverlening & Kust (MDK) is tijdelijk een tweede locatie in gebruik genomen voor het Coördinatiecentrum Antwerpen (ACC), dat verantwoordelijk is voor het scheepvaartverkeersbeheer. Op deze manier kan het personeel over de twee locaties worden verspreid en blijft de ACC 100% operationeel.
Aandachtspunten
De Taskforce heeft ook verschillende andere aandachtspunten gedefinieerd:
Door de dalende productie en consumptie in veel industrieën is er een vertraging in de uitgaande bewegingen van goederen en grondstoffen, wat tot een opeenhoping heeft geleid. Dit heeft geleid tot een tekort aan magazijncapaciteit, tankopslag en ruimte voor het stallen van vrachtwagens, zowel in de haven als in het achterland. Er wordt gezocht naar alternatieven om dit tekort aan te pakken.
Alle binnengrenzen van de EU zijn gesloten voor personenverkeer. Er wordt een uitzondering gemaakt voor personeel in essentiële industrieën en er worden “groene rijstroken” opgezet als snelle rijstroken voor vrachtwagens, zodat ze binnen 15 minuten de grens kunnen oversteken. De afgelopen dagen stonden er echter nog lange rijen bij de grensovergangen in Europa. De Taskforce zal deze kwestie met de relevante autoriteiten bespreken.

De bestaande maatregelen blijven van kracht:
Fundamentele preventieve hygiënemaatregelen
Voldoende schoonmaakmiddelen ter beschikking gesteld voor machines
Documenten worden zoveel mogelijk digitaal uitgewisseld om menselijk contact tot een minimum te beperken
Scheepsbemanningen en personeel aan de kade communiceren voornamelijk op afstand (via radio en telefoon)
Regels voor sociale afstand werden zoveel mogelijk toegepast, met name door een afstand van 1,5 meter tussen mensen aan te houden.

Economische impact
Tot dusver is er geen significante daling van het verzendvolume. Ondertussen blijft de vraag naar gezonde voedingsmiddelen en duurzame voedingsmiddelen groeien. Anderzijds wordt er de komende weken een grote economische impact verwacht doordat veel grote exportindustrieën stilvallen, zoals de auto-industrie. Havenbedrijf Antwerpen blijft deze situatie nauwlettend volgen en zal reageren op de vraag van de logistieke operatoren en terminals.
De Taskforce Haven van Antwerpen Covid-19 komt wekelijks bijeen. Deze frequentie zal indien nodig worden verhoogd. Bezoek onze Coronavirus-webpagina voor meer informatie.