Op woensdag 11 oktober vindt in Kinepolis Gent de eerste editie plaats van CONNeXT|camp, een conferentie voor de filmed entertainment-sector, georganiseerd door Flanders Image in het kader van CONNeXT. Een reeks internationale sprekers komen er hun ideeën uiteenzetten over recente ontwikkelingen in de entertainmentindustrie, met als overkoepelend thema Curated vs. Algorythmed. Op het programma staan onder meer een panelgesprek over curating en programmering, een masterclass van een expert filmmarketing, een presentatie over de Oscars en een keynote van niemand minder dan Tim League (Neon, Alamo Drafthouse).

De filmed entertainment-sector is volop in beweging. Traditionele aanbieders botsen met nieuwe spelers die de consument verleiden met gigantische volumes aan content. Maar gaat die consument niet kopje onder in het eindeloze aanbod? Software en algoritmes leken aanvankelijk een oplossing te bieden, maar recente voorbeelden bij festivals, bioscopen, distributeurs en boutique-streamingdiensten bewijzen het tegendeel: dat initiatieven met een meer persoonlijke aanpak en betere duiding vandaag sterk aan populariteit winnen. Wat kunnen we hieruit leren? Dat less uiteindelijk more is? Dat het einde verhaal is voor the long tail? Of dat filmed entertainment-consumenten dan toch geen nummers zijn, maar mensen van vlees en bloed op zoek naar menselijke interactie?

Op CONNeXT|camp vraagt een groep internationale experts zich af of er vandaag niet meer dan ooit nood is aan gidsen die de consument wegwijs maken en met een beetje duiding de aandacht vestigen op wat hem of haar echt interesseert. De keynote op CONNeXT|camp wordt gegeven door Tim League, oprichter en zaakvoerder van o.a. de Amerikaanse distributeur Neon en bioscoopketen Alamo Drafthouse. Na zijn keynote neemt Tim League deel aan een panelgesprek rond het thema Curated vs. Algorythmed, samen met onder meer Bobby Allen (MUBI), Gail Gendler (Fandor) en Marike Muselaers (The Lumière Group). Verder hebben Arnaud Gourmelen (Quinzaine des Réalisateurs, Premiers Plans), Frédéric Boyer (Festival de Cinéma Européen des Arcs, Tribeca Film Festival) en andere Franse festivalcuratoren het in een panelgesprek over de veranderende rol van festivals op het kantelpunt in de filmindustrie waar we vandaag aanbeland zijn.

De Britse Deborah Rowland (We Are The Tonic) geeft een marketingworkshop met als prikkelende titel Do You Want Anyone To See Your Film? Aansluitend is er een presentatie van de Amerikaanse Meredith Shea (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) over de Oscars®, met een bijzondere focus op de onderdelen Beste Niet-Engelstalige Film en Animatie. De dag wordt gemodereerd door Patrice Carré (Le Film Français) en Wendy Mitchell (Screen International).

CONNeXT|camp is een initiatief van Flanders Image van het Vlaams Audiovisueel Fonds en vormt het sluitstuk van een driedaags netwerkevenement voor internationale filmprofessionals. Het conferentieprogramma staat open voor iedereen die professioneel met de creatie van filmed entertainment en met distributie en vertoning van audiovisuele creaties bezig is.
CONNeXT en CONNeXT|camp zijn initiatieven van Flanders Image van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Met steun van o.a. Grid, Lites, Creative Europe Media Desk Flanders, Film Fest Gent, Screen Flanders en Stad Gent. Screen International en Le Film Français zijn mediapartners.