De internationaal gerenommeerde New Yorkse muzikant en beeldend kunstenaar Charlemagne Palestine woont en werkt al 20 jaar in Brussel. 44 jaar na zijn legendarische performance in de Hortahal presenteert hij zijn eerste grote solotentoonstelling in België. Een uitgelezen kans om kennis te maken met zijn ‘sjamanistische totemsculpturen’ van knuffelberen en zijn betoverende muzikale wereld van bezwerende beelden en klanken. Charlemagne Palestine is een internationaal actieve kunstenaar die woont en werkt in Brussel. Hij werd in 1947 geboren in New York en maakte tijdens de sixties en seventies deel uit van de creatieve Soho en Tribecaundergroundscene. In zijn carrière frequenteerde hij dezelfde kunstscènes als artiesten en muzikanten zoals John Cage, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Laurie Anderson, Gilbert & George, Gordon Matta-Clark, Phil Glass en Steve Reich.

Charlemagne Palestine is een onvoorspelbare en provocerende multidisciplinaire kunstenaar, die niet in één hokje onder te brengen valt. Hij presenteert doorheen Europa en de VS zijn elektronische en akoestische rituele ‘sound and body’ werken, videoprojecties en multimedia-installaties. Hij is vandaag het meest bekend voor zijn ‘Gesamtkunstwerk’ installaties, die alle aspecten van zijn artistieke persoonlijkheid omvatten. Typerend zijn zijn iconische knuffeldieren, die hij als ‘heilige totemgoden’ beschouwt en die hem overal vergezellen op zijn performances, presentaties, lezingen en tentoonstellingen. Charlemagne Palestine performde en exposeerde in het Louvre, Centre Pompidou en het MAHJ in Parijs, de Biënnale van Venetië, Stedelijk Museum Amsterdam, het Moderna Museet in Stockholm, Museum of Modern Art, Whitney Museum en het Joods Museum in New York City. Baanbrekend was zijn ‘God Bear’, een gigantische teddybeer van 6 meter hoog, die hij maakte voor Documenta 8 in 1987 in Kassel. Recent stelde hij tentoon bij Witte De With in Rotterdam, Kunsthalle Wien en presenteerde hij een monumentale ‘Gesamtkunstwerk’ installatie met 18.000 pluche ‘godheden’ in Los Angeles. Zijn eerste performance op Belgische bodem vond plaats in 1974 in de Hortahal van het Paleis voor Schone Kunsten, op uitnodiging van de toenmalige directeur Karel Geirlandt en Hergé. Het betekende de start van zijn band met België, waar hij sinds 1999 woont en zijn studio ‘CharleWorld’ vestigde.

Het Paleis voor Schone Kunsten is dan ook de plek bij uitstek voor zijn eerste grote tentoonstelling in België. Geen retrospectieve, maar ‘AA SSCHMMETTRROOSSPPECCTIVVE’, een jiddische woordspeling waarmee Charlemagne de spot drijft met het concept van een retrospectieve als eindpunt van een carrière. Hij is nog lang niet klaar om zijn oeuvre af te ronden. Integendeel, met deze term wil hij juist ruimte laten voor nieuwe ontdekkingen en pistes. De bezoeker wordt drie maanden lang ondergedompeld in zijn ‘CharleWorld’: hij palmt de antichambres van het Paleis voor Schone Kunsten in met zijn installaties met totems en godheden, zijn piano’s, kleurrijke stoffen, foto’s, schilderijen en geluidsinstallaties.

Naast de tentoonstelling staan er ook drie performances op het programma, Op 4 mei geeft hij de officiële aftrap voor Kunstenfestivaldesarts met een concert in de St-Michiels en St-Goedelekathedraal. 17 mei presenteert hij tijdens de vernissage van de expo een rituele ceremonie in zijn tentoonstellingszalen. Het Kunstenfestivaldesarts wordt gepast afgesloten met een duoperformance van Charlemagne Palestine met de Italiaanse kunstenaar Nico Vascellari in Kanal op 25 mei.

Het publiek kan de kunstenaar zelf aan het woord horen over zijn SSCHMMETTRROOSSPPECCTIVVE tijdens de artist talkop 31 mei om 19u, georganiseerd in samenwerking met JAP.

Op 10, 12 en 14 juni organiseert BOZAR CINEMA een programma met 5 projecties die focussen op zijn eerste baanbrekende videokunstwerken, zijn verschijningen in films van andere kunstenaars, en verschillende documentaires om zijn werk te ontdekken.

Tot slot wordt er naar aanleiding van deze tentoonstelling eenuitzonderlijke publicatie met vinylplaat uitgebracht in samenwerking met Luc Derycke en zijn uitgeverij MER Paper Kunsthalle. De publicatie bevat een essay van Michel Baudson (criticus en voormalig directeur van de Vereniging Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten), een gesprek tussen Charlemagne Palestine en Xavier García Bardon, materiaal uit het persoonlijke archief van de kunstenaar en uit dat van BOZAR, en nieuwe foto’s van Charlemagne Palestine, Philippe De Gobert en Yannick Sas.

Samen met het boek wordt een vinylplaat geperst met een nooit eerder uitgebrachte muzikale compositie van de kunstenaar. Het boek en de plaat worden zowel afzonderlijk verkocht als samen in een speciale genummerde en gesigneerde editie met beperkte oplage van 81 exemplaren.

Tentoonstelling: 18.05 – 26.08.2018

BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel

INFO & TICKETS:
+32 2 507 82 00 | bozar.be

Foto’s: Bozar