Van 13 tot 15 november strijkt Cartoon Digital neer in Gent. De driedaagse conferentie voor de Europese animatiesector komt voor de allereerste keer naar Vlaanderen en richt zijn schijnwerpers op de lokale animatiesector, met als doel de kruisbestuiving tussen de verschillende sectoren en platformen aan te moedigen en innovatie in animatie en games te stimuleren.
Cartoon Digital is een initiatief van Cartoon (European Association of Animation Film), een vereniging die in 1988 werd opgericht om de Europese animatiesector een duwtje in de rug te geven door initiatieven die coproductie en kennisdeling binnen de sector aanmoedigen. Elk jaar organiseert Cartoon een meerdaagse conferentie om nieuwe ontwikkelingen in digitale animatie en interactief entertainment in de kijker te zetten.

Voor de editie van 2018 zet Cartoon de Vlaamse animatiesector in de schijnwerpers en strijkt – voor de eerste keer in het dertigjarige bestaan van Cartoon – neer in Vlaanderen. Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) sloeg de handen ineen met Creative Europe, Stad Gent en Ketnet om het toonaangevende evenement mee te organiseren.

Van 13 tot 15 november komt een dertigtal sprekers naar Gent voor een driedaagse conferentie over hoe de dynamiek van het internet en de grote mobiliteit binnen Europa creatieve en zakelijke kansen creëren voor de animatiesector en over de raakvlakken tussen de animatie- en game-industrieën.

Op dinsdag 13 november gaat Cartoon Digital van start in aanwezigheid van Vlaams minister van Cultuur en Media Sven Gatz, directeur-intendant van het VAF Erwin Provoost en Eerste Schepen van Gent Mathias De Clercq. De keynote speech wordt vervolgens gegeven door Marc Goodchild, Hoofd van Digitale Contentstrategie & Product bij Turner EMEA, het imperium achter o.a. Cartoon Network. Daarna komt de Vlaamse sector aan het woord, met een panelgesprek met o.a. Ives Agemans, regisseur, producent en oprichter van de Antwerpse animatiestudio Cyborn.
Daarop volgen drie intense dagen van presentaties, debatten en showcases met gastsprekers uit verschillende sectoren rond de thema’s van online distributie en rechtenbeheer, financiering en de creatie van mobiele apps. Er wordt ingegaan op globale trends in entertainment voor kinderen en er is plaats voor casestudy’s, bijvoorbeeld van een kinderboekenuitgeverij die de weg van het interactief entertainment heeft gekozen. Sprekers van o.a. Walt Disney en France Télévisions komen vertellen over initiatieven van Europese zenders om publiek te bereiken en over de creatie van Europese Over The Top (OTT)-platformen. Speciale aandacht gaat naar de creatie van virtual reality-content.

Het evenement slaat ook een brug naar de Vlaamse gamesector. Met een reeks lezingen en presentaties wordt geïllustreerd hoe de game- en animatie-industrieën steeds meer naar elkaar toegroeien en in elkaar overvloeien. In de game 11-11: Memories Retold komt animatiestudio Aardman met een unieke visuele stijl. De game Trüberbrook maakt gebruik van stop-motion-elementen, terwijl Crossing Souls tekenfilm-cutscenes in de gameplay vermengt met pixel art. Subway Surfers begon als game en wordt nu ook een animatiereeks.

Cartoon Digital staat open voor professionals uit de Vlaamse animatie- en gamesectoren. Er is ook een apart luik voor studenten. Inschrijven als deelnemer kan nog tot 24 oktober. Cartoon Digital loopt van 13 tot 15 november in Gent en komt tot stand met de steun van Creative Europe – MEDIA Programme, het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), Stad Gent en Ketnet.

Foto’s: Cartoon Digital