Carrefour presenteert een belangrijke innovatie in de sector van de voedseltransitie. Vleesliefhebbers die de ‘flexitarische’ toer willen opgaan, maar vooralsnog afknapten op het gebrek aan smaak en stevigheid of het uiterlijk van traditionele vegetarische bereidingen, krijgen met de Vivera-steak eindelijk een smakelijk alternatief voorgeschoteld.
Ook voor de vegetariër die wat variatie wil in zijn menu, is dit een lekkere oplossing die helemaal tegemoetkomt aan zijn culinaire vereisten. 95% van de klanten die bij Carrefour vegetarische producten kopen zijn flexitariërs. De meesten van hen (ongeveer 70%) zijn op zoek naar vleesvervangers. 20% van hun aankopen bestaat uit vegetarische ingrediënten, zoals veggiegehakt of -spek, en 10% uit snacks zoals veganistische worstjes of kaas.
De motivatie van flexitariërs is bijna altijd tweeledig: het is goed voor de gezondheid en goed voor de planeet. Net als bij de hype rond biologische producten weerspiegelt dit zich in een sterke stijging van de verkoop. Omdat Carrefour deze klantengroep hoog inschat, biedt de keten die vegetarische vervangers aan via zijn slagerijen.
Zo is de Vivera, een 100% plantaardige steak, een heuse primeur voor België. In de mond heeft de Vivera een textuur die heel erg aan vlees doet denken. De kroon wordt op het werk gezet door de rode biet, een ingrediënt dat de steak niet alleen zijn mooie kleur geeft, maar ookkookvocht en jus oplevert (zoals bij echt vlees).
Wie zijn ‘vlees’ graag gegrild heeft, bakt de Vivera-steak in een pan. Wie de voorkeur geeft aan een zachtere bereiding, kan hem opwarmen in de oven.
Dit werkelijk innovatieve product bestaat uitsluitend uit plantaardige ingrediënten (soja, tarwe). Het is een bron van vezels, en rijk aaneiwitten, vitamine B12 en ijzer. Het product lonkt niet alleen naar vegetariërs en veganisten, maar ook naar consumenten die minder vlees willen gaan eten.
95% minder CO2-uitstoot dan een echte biefstuk
Een onderzoek van Blonk Consultants heeft aangetoond dat bij de productie van een 100% plantaardige steak veel minder CO2 wordt uitgestoten dan bij zijn traditionele tegenhanger. Zo komt het verbruik van één kilo 100% plantaardige biefstuk overeen met 3,4 kg CO2, waar een gewone steak maar liefst 58 kg CO2 oplevert. Een daling met 95% dus. Dit plantaardige alternatief is dan ook heel wat beter voor de planeet.
De Vivera-steak wordt verkocht in de slagerijen van alle Hypermarkten Carrefour en Carrefour Markets. Een bakje onder folie kost € 3,49 en bevat twee porties van 100 gram.
Foto & video: Carrefour.