Als onderdeel van Act for Food stelt Carrefour concrete acties voor om bter te eten en het beste voor iedereen toegankelijk te maken. Met dit in gedachten, en ter gelegenheid van de Wereld Vegetarisme Dag, bundelt Carrefour de krachten met EVA vzw om de Donderdag Veggiedag-campagne te lanceren, uitgevoerd met de steun van de Vlaamse Overheid en van de Brusselse minister van Leefmilieu en Leefmilieu Brussel. Het doel is om consumenten aan te moedigen om minstens één dag per week voor een evenwichtige vegetarische maaltijd te kiezen.

Een evenwichtige vegetarische schotel één dag per week via Donderdag Veggiedag
44% van de Belgen eet momenteel minder vlees dan een jaar geleden. 7% van de bevraagde personen eet geen vlees en 9% zijn flexitariërs (mensen die minstens drie keer per week vegetarisch eten). Dit betekent dat 16% van de Belgen voornamelijk vegetarisch eet. 40% van de Belgen is nog steeds van plan om hun consumptie van vlees en vis in de toekomst te verminderen.
Op basis van deze bevindingen beoogt de Donderdag Veggiedag-campagne consumenten aan te moedigen om minstens één dag per week een evenwichtige vegetarische maaltijd te ontdekken.

Samenwerking tussen EVA en Carrefour
EVA werd in 2000 opgericht in Gent en is een van de belangrijkste vegetarische organisaties in Europa. Zij beheert en controleert het ‘V-label’ in België en verleent via dit label de licentie ‘Vegetarisch’ of ‘Veganistisch’ op de producten.
De samenwerking tussen Carrefour en EVA bestaat uit een wekelijkse afspraak zodat iedereen zijn eetregime kan diversifiëren via plantaardige alternatieven.
Met de Donderdag Veggiedag-campagne promoot Carrefour een divers en plantaardig voedingspatroon met tips en recepten. Voor nog meer inspiratie kunnen klanten de EVA-website raadplegen.

Bovendien profiteren consumenten elke donderdag van 20% korting op een deel van het vegetarische en veganistische assortiment in alle Carrefour-winkels.