AMUZ eert in 2020 de 250ste geboortedag van Ludwig van Beethoven, tot op vandaag een van de meeste geliefde componisten van vele melomanen. Dertien internationale pianisten spelen al zijn 32 pianosonaten in één weekend.

Beethoven was geboren in Bonn, maar trok in 1794 naar Wenen. Daar zou hij als pianist en componist grote successen oogsten – maar ook grote tegenslagen kennen. Hij is een van de weinige componisten van wie we zonder twijfel mogen toegeven dat hij het pad van de muziekgeschiedenis heeft verlegd. De Weense Klassiek bracht Beethoven naar magistrale hoogten en hij vernieuwde de opvattingen over ritme, harmonie en melodie, waardoor hij een brug sloeg naar de ontluikende romantiek. Hij componeerde in haast alle genres van zijn tijd, met grootse orkestwerken en sublieme kamermuziek met symfonische allures.

Tijdens zijn leven was Beethoven obsessief op zoek naar het perfecte klavierinstrument om zijn ideeën weer te geven. Hij zocht iets dat destijds schier onmogelijk leek, namelijk een piano die niet alleen zangerig, gedragen en zelfs luid kon spelen, maar tegelijk ook gearticuleerd, flexibel en gevoelig bleef. Bijgevolg heeft hij verschillende instrumenten in zijn bezit gehad; van een lichte fortepiano van de familie Stein tot zijn laatste instrument, een imposant exemplaar van Conrad Graf, waarvan hij door zijn doofheid helaas de kwaliteiten niet meer kon erkennen. Dat Beethovens roem tot ver buiten de Weense stadsgrenzen reikte, blijkt uit het feit dat hij zelfs instrumenten kreeg aangeboden van Franse en Engelse bouwers (resp. Erard en Broadwood) die maar al te graag hun merknaam gekoppeld zagen aan die van Europa’s voornaamste componist.

Beethoven maakte gretig gebruik van de kwaliteiten van die instrumenten, wat duidelijk hoorbaar is in de diverse sonaten. Van de eerste sonate uit 1795 tot de laatste van 1822 zijn het meesterwerken die tot stand zijn gekomen dankzij urenlang experimenteren aan de instrumenten van Stein, Streicher, Walter, Erard en Broadwood. Om die evolutie duidelijk te maken, programmeert AMUZ alle 32 pianosonaten in chronologische volgorde. Bovendien zullen dertien verschillende pianisten ook op piano’s spelen die nauw overeenkomen met de instrumenten die Beethoven destijds ter beschikking had. Daarvoor maakt AMUZ gebruik van instrumentencollecties uit binnen- en buitenland. BEETHOVENinPRIMETIME wordt het uitgelezen moment voor wie zich wil laten onderdompelen in het “Nieuwe Testament voor piano”, zoals Hans von Bülow Beethovens sonaten noemde.

Foto: www.amuz.be