HUBERTY & BREYNE (BRUSSEL)

12 APRIL > 11 MEI 2024

Bastien Vives, de begaafde en controversiële striptekenaar, voor het eerst tentoongesteld in Brussel

Van 12 april tot 11 mei 2024 presenteert de galerij Huberty & Breyne (Brussel) de eerste Belgische tentoonstelling van Bastien Vives. Bastien Vives heeft een bijzonder tumultueus jaar achter de rug, na de annulering van zijn tentoonstelling op het Festival International de la Bande Dessinée d’Angoulême 2023, vanwege controverse.

Met zijn tentoonstelling bij Huberty & Breyne (Brussel) keert Vives terug met een selectie van meer dan 70 aquarelillustraties, waarvan de meeste nieuwe producties zijn. De tentoonstelling onthult niet alleen de impact van deze gebeurtenissen op de verbeelding van de auteur, maar ook zijn techniek en talent.

Erfenis… Die van Bastien Vives. Die van een fervent lezer van klassieke stripverhalen zoals Bollie en Billie, Gotlib, Kuifje, Astérix, De Smurfen, etc. De tentoonstelling onthult een mooie, diepgaande analyse van zijn universum, waarbij hij zich voornamelijk baseert op de wereld van de 9e kunst, maar ook op de film en televisieseries uit zijn kindertijd (The Muppet Show, etc.). Bastien Vives bevestigt waar hij vandaan komt en waar hij nu is.

Voor Vives is deze tentoonstelling ook een gelegenheid om te laten zien welke impact de recente controverses hebben gehad op zijn werk en zijn persoon. Altijd door de componenten die hem kenmerken: de lach en het absurde, hoewel hij daar niet toe kan worden gereduceerd.

Hij tart verwachtingen, weigert zich te houden aan de ernst van de wereld, eist het recht op om dingen te laten gaan en creëert een constante discrepantie. Hij geeft zichzelf het recht om te spelen met dwang, om zich te bevrijden van de zwaarte van het alledaagse leven, om het mechanisme ervan bewust of onbewust te onthullen. Zijn werk kan echter niet worden gereduceerd tot humor alleen. Er ligt een onmiskenbare ernst aan ten grondslag.

Hij maakt beelden die ons uitdagen, beelden die soms polariserend, paradoxaal en dubbelzinnig zijn. Voor iemand wiens digitale en zwart-wit werk we al jaren kennen, toont deze tentoonstelling zijn duizelingwekkende beheersing van aquarel.

BASTIEN VIVES

Voortdurend op zoek naar het gezelschap van andere striptekenaars, volgde hij een opleiding aan de École Supérieure d’Arts Graphiques Penninghen en vervolgens aan Les Gobelins. Nadat hij was vertrokken om in de animatie te werken, ontdekte hij dat hij verhalen wilde vertellen.

Zijn carrière als striptekenaar kwam pas echt van de grond in 2007, toen hij samen met Casterman Elle(s) publiceerde. Het jaar daarop publiceerde hij Le Gout du Chlore, wat hem zijn eerste publieke succes opleverde en de Prix Révélation op het festival van Angoulême.

Daarna kwamen Dans mes yeux en Amitiés étroites, een samenwerking met Thomas Cadène in de serie Les Autres Gens, gevolgd door het drieluik Pour L’Empire, met Merwan Chabane, in de collectie “Poisson Pilote”.

In 2011 publiceerde hij Polina, waarmee hij bekend werd bij het publiek en de Grand Prix de la Critique won, voordat het werd verfilmd door Angelin Preljocaj. Een paar maanden later creëerde hij voor uitgeverij Les Requins Marteaux het verbazingwekkende Les Melons de la colère, en in 2012 La Grande Odalisque met Ruppert et Mulot voor Dupuis (dat later werd bewerkt tot een film, Voleuses, door Mélanie Laurent voor Netflix, tot op de dag van vandaag een van de grootste successen van het platform in Frankrijk).

In 2018 keert hij terug naar Requins Marteaux met La Décharge mentale: “Ik ben net zo gehecht aan Bambi als aan Russ Meyer,” zegt hij. Half augustus verschijnt een derde deel. In hetzelfde jaar publiceerde hij Petit Paul met Glénat in de collectie Porn’Pop.

Van 2013 tot 2019 produceert hij samen met zijn vrienden Balak en Michaël Sanlaville de serie Lastman. Deze “Franse manga”, die ook een prijs won in Angoulême, is nu beschikbaar als videogame en animatieserie op France 4 en Netflix. Een tweede seizoen van Lastman wordt in de herfst van 2022 uitgezonden op France Télévision.

In het voorjaar van 2017 verscheen Une sœur, dat meteen een groot succes was, en in september 2018 Le Chemisier. De verfilming van Une sœur door Charlotte Le Bon verschijnt op 7 december 2022 in de bioscoop.

Quatorze Juillet, een aangrijpende sociale thriller in samenwerking met Martin Quenehen, verschijnt in maart 2020, vlak voor de lockdown.

In de herfst van 2021 verschijnt Océan Noir, een eigentijdse versie van het iconische personage van Hugo Pratt, die hij samen met Martin Quenehen regisseert.

Met Dernier week-end de janvier keert Bastien Vives terug naar de totale creatie en dompelt hij ons voorlopig onder in de wereld van het stripverhaal.

Voor de editie van 2023 kondigde het Festival van Angoulême een “carte blanche” tentoonstelling aan van Bastien Vives. Na controverse over een aantal van zijn werken, zorgde de tentoonstelling voor opschudding en werd uiteindelijk geannuleerd in december 2022.

In 2023 verscheen La Reine de Babylone, het tweede Corto Maltese album, waarvoor Bastien Vives opnieuw samenwerkte met Martin Quenehen.

 PRAKTISCHE INFORMATIE

Titel van de tentoonstelling

Erfenis

Data

Van vrijdag 12 april tot zaterdag 11 mei 2024

Plaats

Gallerij Huberty & Breyne

Kasteleinsplein 33

1050 Brussel

Openingstijden: Woensdag > Zaterdag 11u – 18u

Foto: © Huberty & Breyne