Het populaire Apéro Shop breidt na 9 maanden uit met Apéro Pro Shop. Vanaf nu kunnen naast gewone consumenten ook bedrijven en horecazaken gebruikmaken van de drankexpertise van eigenaar Ilan Van Vaerenberg. De twee zaken bestaan los naast elkaar, gericht op een andere doelgroep. Toch zijn er duidelijke gemeenschappelijke delers: kwaliteit, expertise en betaalbaarheid. “Via ons platform ondersteunen we horecazaken op weg naar een passende drankenkaart.”
Apéro Shop zag het levenslicht in september 2020 onder leiding van Ilan Van Vaerenberg. Het uit de hand gelopen lockdown-project waarbij hij via sociale media apéroboxen verkocht, werd in de maanden daarvoor zo populair dat er een webshopvervolg aan het drankenverhaal gebreid werd. Het resultaat? Een webshop vol creatieve apéroboxen en high-quality dranken voor elke gelegenheid. Vandaag zet Apéro Shop een extra stap van de B2C- naar de B2B-markt met Apéro Pro Shop.

Exclusieve drankenexpertise en groothandel voor horeca
“Het is dé webshop om voordelige sterke dranken, wijnen, aperitieven, bieren en non-alcoholische dranken aan te kopen”, klinkt het bij Ilan. In dat opzicht verschilt Apéro Pro Shop dus niet veel van zijn B2C-broertje Apéro Shop, want ook daar wordt ingezet op de meest voordelige en tegelijkertijd toch exclusieve dranken. “Ik kom zelf uit de horeca. Ik wilde altijd al wel een onderneming starten meer ondersteunend naar de horeca toe. Apéro Pro Shop ligt als groothandel mooi in het verlengde van Apéro Shop. Beide bestaan los van elkaar, maar vullen elkaar toch perfect aan.”

Apéro Pro Shop ontstond net zoals Apéro Shop zelf per toeval. “Tijdens de eerste lockdown begon het te kriebelen om zelf terug een onderneming te starten. Ik heb eerst Apéro Shop als kleinschalig concept uitgetest. Ik liet heel eenvoudige, leuke aperitiefboxen thuisleveren bij de mensen. Via sociale media zijn we gestart, maar na een tijdje nam de ambitie het over en pakten we het professioneler aan. We zijn al snel begonnen met het design van dozen, boxen en specifieke thema’s om de aperitiefboxen nog meer te laten opvallen in het aanbod. Tegen september hadden we een eerste officiële webshop en in maart hadden we al meer dan 13.000 boxen verkocht.”

De nieuwste trends
Terwijl het een race tegen de klok werd om alle orders van Apéro Shop bij te kunnen houden, besefte Ilan plots dat het succes van die aperitiefboxen met het einde van corona misschien kon verminderen. Daarom besloot hij nog een stapje verder te gaan. “Ik begon er steeds meer over na te denken om Apéro Shop toch nog uit te breiden met het oog op de toekomst. Apéro Pro Shop richt zich op professionele horecazaken.”
Door zijn eigen ervaring in de horeca weet Ilan perfect waar een horecazaak nood aan heeft op drankengebied. “Ik ben snel op de hoogte van de nieuwste trends en daar wil ik in dit concept mee op inspelen. Zo waren wij bij Apéro Shop bijvoorbeeld de eerste die een heel gamma hard seltzers aanboden. We bieden naast het nieuwste van het nieuwste natuurlijk ook de standaardproducten aan die je overal kan vinden, maar toch zorgen we telkens voor dat extraatje. Bovendien bieden we een heel goede prijs-kwaliteitsverhouding die zeer interessant is voor onze klanten. We vinden het belangrijk om daarover met de klanten in dialoog te treden.”

Met Apéro Pro Shop wil Ilan nu vooral een platform neerzetten waarin hij horecazaken een ruim assortiment aan dranken aanbiedt, met de nodige expertise als ondersteunende factor. “We willen horeca-ondernemers op een handige manier op de hoogte houden van de nieuwste trends op drankengebied via podcasts en nieuwsbrieven. We weten allemaal dat niet elke horeca-ondernemer voldoende tijd heeft om elke vertegenwoordiger zijn uitleg te laten doen over de laatste nieuwe drankentrends. Op deze manier helpen wij hen niet alleen aan een mooi drankenaanbod, maar helpen we hen ook nog eens tijd te besparen. Ook via events willen we hen informeren. In het najaar staan er al enkele gepland.”

Prijs en kwaliteit op maat
Die expertise reikt nog een stukje verder dan de laatste trends alleen: ook voor drankenadvies op maat moet je bij Apéro Pro Shop zijn. “We gaan samenwerken met een sommelier voor de wijnen op maat én met een bartender die cocktailrecepten uitwerkt voor de restaurants. Die kan de zaak in overleg met ons adviseren om tot een unieke drankenkaart te komen. We willen de horeca echt ondersteunen. Daarom kunnen ze bij ons ook flessen of blikjes per stuk bestellen, wat niet vaak voorkomt bij een drankenhandel of producent. Bij ons bestellen ze bijvoorbeeld één fles wijn, één fles rum of vier blikjes hard seltzer. Zo geef je elk restaurant de kans om op basis van budget en scope een gepaste drankenkaart uit te bouwen.”

Grote plannen dus met Apéro Pro Shop als groothandel naar de horeca toe, al zal ook Apéro Shop voor de gewone eindconsument niet op de achtergrond verdwijnen. “Natuurlijk blijven we evenveel energie in Apéro Shop steken. Toch zetten we de komende tijd extra hard in op het B2B-concept. Een volledig eigen drankmerk op de markt brengen, zit ook nog ergens in het achterhoofd. Eerst gaan we ervoor zorgen dat beide zaken kunnen groeien en verder kunnen evolueren. We weten in ieder geval goed in welke richting we uitgaan en hoe we onze doelen willen bereiken.”

Heb je een horecazaak en klinkt het verhaal van Ilan jou als muziek in de oren? Surf dan naar www.aperoshop.pro/ voor meer informatie.
Liever zelf als particulier genieten van de drankenexpertise via smakelijke aperitiefboxen? Dan surf je naar www.aperoshop.be. Cheers!

Tekst: Elise Coppens

Foto’s: www.ambiance.be