In de 17de eeuw was Antwerpen de hoofdstad van de klavecimbelbouw en veroverde de familie Ruckers-Couchet – tijdgenoten van Christoffel Plantijn en Peter Paul Rubens – de muziekwereld met prachtige klavecimbels en virginalen. En dankzij bouwers als Joannes Daniel Dulcken bleven Antwerpse klavecimbels ook in de 18de eeuw bijzonder populair bij veeleisende muziekliefhebbers doorheen Europa.
Museum Vleeshuis | Klank van de Stad bewaart een van de belangrijkste collecties Antwerpse klavecimbels ter wereld. Over die collectie verscheen nu een boek: Antwerpen Klavecimbelstad. Timothy De Paepe, Clement Caremans, Guido Marnef, Hannelore Magnus, Zoe Mercer-Golden, Katharine Waldron, Stijn Dekoninck en Korneel Bernolet zorgden voor de teksten, en niemand minder dan Jos van Immerseel schreef het voorwoord. Maar het zijn vooral de prachtige detailfoto’s, gemaakt door Michel Wuyts en Bart Huysmans, die het verhaal van de klavecimbelstad aan de Schelde tot leven brengen.
Gelijktijdig met de Nederlandstalige editie verscheen ook een Engelstalige editie, Antwerp City of Harpsichords.
Antwerpen Klavecimbelstad (ISBN 9789085867647) en Antwerp City of Harpsichords (ISBN 9789085867654) zijn te koop in de museumshop en via de reguliere boekhandel. De boeken verschenen bij uitgeverij BAI. De prijs bedraagt € 19,50.
In april 2018 speelde Korneel Bernolet de Préludes de l’Art de toucher le Clavecin van F. Couperin op het Dulcken-klavecimbel in Museum Vleeshuis. Bekijk en beluister hier het resultaat.
Video: Museum Vleeshuis