U weet het nog: midden juli stond Lier in rep en roer. In het straatbeeld was een vijf meter grote naakte dame verschenen, luisterend naar de naam Anastasia.

Deze geestesvrucht van fotograaf Bart Ramakers wandelde zomaar weg uit het foto-labo van Milo-Profi in Kontich en sierde sindsdien ingetogen de gevel van het Timmermans-Opsomer Museum.
Automobilisten stonden midden op de nabije brug op de rem om al dan schoons te aanschouwen, weerloze kinderen keerden sprakeloos en met rode kaakjes huiswaarts, op Facebook-groepen vochten moraalridders en artistieke vrijdenkers meteen voor het Grote Gelijk.

Gelukkig reageerde het stadsbestuur met gezond verstand. Het betrof immers de affiche voor een pop-up kunsttentoonstelling van Peter Everaerts’ Galerie Artisjok, met werk van William Sweetlove, Bart Ramakers en Roel Stels. Samen creëerden zij een spraakmakende expo, die gedurende een maand meer dan 1000 bezoekers van heinde en ver tot in Lier bracht, een hele prestatie in deze corona-tijden.

De horeca in de omgeving was blij met de extra opkomst, de kunstpers reageerde lovend en de bezoekers waren in de wolken.
Afgelopen zondag werd dit initiatief in schoonheid afgerond met een veiling, waarbij de meer dan levensgrote affiche uiteindelijk voor maar liefst 800 euro werd geveild ten bate van het goede doel: de Pink Ribbonnettes, een Lierse vereniging die tegen borstkanker strijdt.

Kunstverzamelaar L.S. uit Tienen haalde de buit binnen. Anastasia krijgt meteen een mooie nieuwe bestemming: zij mag voortaan de gevel van zijn woning sieren.
Maandag 17 augustus werd zij door de deelnemende kunstenaars en de medewerkers van de galerij ceremonieel te water gelaten op de Nete, waarna Lier haar aloude gewaden terug aantrok: voortaan siert het gedicht van Tom Mariën net als voorheen weer dit unieke stadsgezicht.

Foto: Galerij Artisjok