We zetten intussen een traditie verder en sturen u ook dit weekend een van de mooiste AMUZ-parels uit het seizoensaanbod 2018, toppianist Abdel Rahman El Bacha speelt Goyescas van de Spaanse componist Enrique Granados.
 
Het verhaal is eenvoudig: het gaat om een passionele en, jammer genoeg, ongelukkige liefdeskroniek. Van de prille liefdesrelatie in de eerste Goyesca (elk deel is gebaseerd op typische Goyataferelen en -karakters), Los Requiebros of De Vleierijen, tot de zoete herinneringen die de epiloog vertelt. Het werd door Granados subliem op muziek gezet en door de laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd 1978 indrukwekkend in AMUZ verklankt.

U vindt dit aangeboden concert op Soundcloud of via onze Facebookpagina. De opname is beschikbaar van zaterdag 25 tot en met maandagochtend 27 april.
Het AMUZ-team wenst u een aangename beluistering van dit recital en een opperbeste gezondheid toe. 

Abdel Rahman El Bacha
Goyescas
De Spaanse Enrique Granados componeerde een serie van zeven Goyescas (1916), een reeks zeer virtuoze pianostukken naar schilderijen van Francisco de Goya. Beïnvloed door de Spaanse folklore-, de zigeuner- en flamencomuziek roept hij met dit uitgebreide werk impressies op uit de tijd, het leven en het werk van de schilder. Belangrijk voor de uitvoerende muzikant is de aanduiding aan het begin: “spelen met charme en elegantie”. De pianist Abdel Rahman El Bacha die met zwartwittoetsen een heel kleurenpalet tevoorschijn kan toveren, is de geknipte persoon voor deze beeldende muziek.

Programma
 
Enrique Granados (1867-1916)
Goyescas,  o Los majos enamorados:

Los Requiebros
Coloquio en la Reja, duo de amor
El Fandango de Candil
Quejas ó la Maja y el Ruiseñor
El amor y la muerte: Balada
Epílogo, Serenate del Espectro

Abdel Rahman El Bacha speelde de Goyescas op een Pleyel van 1920 uit de collectie van Chris Maene.

Met dit klavier komen we wel heel dicht in de buurt van het instrument waarop Granados in het voorjaar van 1914 voor de eerste maal zijn hele pianosuite uitvoerde in de Parijse Salle Pleyel. De pianobouwer Pleyel was zo onder de indruk van de muziek dat hij terstond aan Granados vroeg het concert te hernemen. Omdat de muziek met haar vele lagen, subtiel pedaalgebruik en heel wijd gebruik van alle registers van het klavier zo goed aansluit bij het karakter van de instrumenten van Pleyel, kreeg Granados de vleugelpiano waarop hij gespeeld had cadeau.

Foto: www.amuz.be