De provincieraad voorziet 40.000 euro om de trage wegen in 8 deelgebieden in volgende gemeenten te bekijken: Laakdal, Heist-op-den-Berg, Duffel, Nijlen, Puurs en Breendonk. Zowel de inventarisatie als het herstel van de wegen worden aangepakt. De toekenning kadert in de ‘subsidies voor leefmilieuprojecten’, in totaal goed voor 359.683 euro. De provincie Antwerpen wil steden en gemeenten ondersteunen bij het inventariseren en herwaarderen van trage wegen op hun grondgebied. Ze zet vooral in op verbindingen over de grenzen heen.

De vzw Trage Wegen en de Regionale Landschappen Rivierenland en Schelde-

Durme vroegen subsidie aan voor volgende gemeentebesturen:
·         vzw Trage Wegen: inventarisaties in 3 deelgebieden in Laakdal
·         Regionaal Landschap Rivierenland voor inventarisaties in Heist op den Berg (2 deelgebieden), Duffel en Nijlen
·         Regionaal Landschap Schelde-Durme voor de voorbereiding tot uitvoering van trage wegen in Puurs en Breendonk

Gedeputeerde Rik Röttger ziet in de Regionale Landschappen en de vzw Trage Wegen uitstekende partners: “Regionale organisaties als regionale landschappen en de vzw Trage Wegen zijn organisaties met kennis van trage wegen en hebben een gebiedsgerichte aanpak. Zij zijn daarom geknipt om gemeentebesturen te ondersteunen bij het inventariseren van trage wegen en bij de voorbereiding tot inrichting ervan.”

Per deelgebied subsidieert de Provincie Antwerpen 5.000 euro aan de regionale organisaties. Elk gemeentebestuur betaalt daarbovenop ook nog eens 2.500 euro per deelgebied.
Trage wegen
Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Wandelaars, fietsers en ruiters zijn de belangrijkste gebruikers. Ze zijn overal te vinden: op het platteland, in een dorpskern of verkaveling, zelfs in de stad. Verhard of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Of een weg traag is, hangt dus uitsluitend af van de gebruikers. Ons land ligt bezaaid met trage wegen. Samen vormen al die veldwegen, kerkwegels, jaagpaden, vroegere treinbeddingen, holle wegen, bospaden en doorsteekjes een dicht netwerk waar zachte weggebruikers graag fietsen en wandelen.