De Europese Commissie heeft voorgesteld om 2021 uit te roepen tot het Europees Jaar van het Spoor, omdat er volgend jaar een aantal belangrijke verjaardagen te vieren zijn: de 175ste verjaardag van de allereerste spoorverbinding tussen twee EU-hoofdsteden (Parijs-Brussel, via Kortrijk en Gent), evenals 40 jaar TGV, 30 jaar ICE en de twintigste verjaardag van het eerste spoorwegpakket van de EU.
Hoewel het besluit nog niet formeel is genomen of gecommuniceerd, is het duidelijk dat binnenkort een officiële mededeling zal komen. EFAITH, de Europese Federatie van Verenigingen voor Industrieel en Technisch Erfgoed, volgt het dossier op de voet en publiceerde de reeds beschikbare informatie op haar website.

De voornaamste bedoeling van de Europese Commissie is bij te dragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de Europese Green Deal op het vlak van vervoer. Met een reeks evenementen, campagnes en initiatieven zal het spoor in 2021 worden aangeprezen als een duurzame, innovatieve en veilige vervoerswijze.

Het is dus geen campagne waarbij de geschiedenis en het erfgoed van de spoorwegen centraal staan.
EFAITH wil, samen met zijn leden, partners en contacten, ook duidelijk maken welk de impact was van spoorlijnen op het sociaal, economisch en politiek weefsel en gebeuren in Europa vanaf de jaren 1840. En op welke wijze het erfgoed daarvan ook vandaag een impact heeft op de identiteit van regio’s en gemeenten.

Daarbij wordt een campagne gestart om de schijnwerpers te plaatsen op bedreigd spoor-erfgoed, en te pleiten voor de redding en opwaardering van oude stations die staan te vervallen, infrastructuur, roestend rollend materiaal,… Op hun website staat (in verschillende talen) een vragenlijst waarmee bedreigd spoorerfgoed kan gesignaleerd worden.

Foto: www.industrialheritage.eu