Het Symfonisch Orkest Opera Vlaanderen brengt op dinsdag 28 november Eroica in het prachtige decor van de vernieuwde Koningin Elisabethzaal. Met 10 A-kaartpunten maak je kans op een duoticket.
Opera Vlaanderen is in november te gast in de prachtige Koningin Elisabethzaal met een hartverwarmend programma.

Heroïsche symfonie, geschreven om de nagedachtenis te vieren van een groot man – zo luidde het opschrift van Ludwig van Beethovens Derde Symfonie (1803­’04), die aanvankelijk gedacht was als een eerbetoon aan Napoleon Bonaparte. De grandeur en dramatiek van het werk contrasteert met de Rückert-Lieder (1901- ’02) van Gustav Mahler, waarin de componist zich een meester toont in verstilling en introspectie. In zijn onafgewerkte Tiende Symfonie (1910) – Mahlers muzikale testament – neemt de componist niet alleen afscheid van het leven maar ook van de traditionele tonaliteit die hij al vaker op haar spankracht had getest.

Beethovens Derde, ‘Eroica’, verzet op beslissende wijze de bakens van de klassieke sym- fonie en geldt als één van de eerste muzikale manifestaties van de romantiek. Niet alleen de monumentale opzet van de symfonie was ongezien in Beethovens tijd, ook de suggestie van een inhoudelijk programma, de subjectieve toon, de dramatische spanning en de Shakespeariaanse variatie van stemmingen binnen éénzelfde werk veranderden het sym- fonische landschap eensklaps. Hoogtepunt van het revolutionaire werk is een treurmars, die Mahler de weg wees naar zijn eigen symfonische treurmarsen.

“Lyriek uit de eerste hand”, zo omschreef Gustav Mahler de poëzie van Friedrich Rückert (1788­1866). De uitgepuurde verzen van de Duitse dichter, met hun directe zeggingskracht, zetten Mahler aan tot een even uitgepuurde en kamermuzikale klankwereld met een grote diepgang en verinnerlijkte expressie. Eén van de liederen, Liebst du um Schönheit, was een intieme liefdesverklaring van Gustav aan zijn vrouw en muze, Alma. Aan Alma was ook een ondubbelzinnige boodschap gericht in de partituur van de Tiende Symfonie: “Für dich zu leben! Für dich zu sterben!” Bij de dood van de componist was alleen het openingsdeel van de symfonie, een hartstochtelijk en innerlijk verscheurd Adagio, klaar voor uitvoering.

In de liederen van Mahler horen we de Duitse bas-­bariton Jochen Kupfer, die diverse Wagnerrrollen op zijn actief heeft maar ook een opmerkelijke opname van Schuberts Winterreise uitbracht. Eerste gastdirigent van Opera Vlaanderen en eminent Mahlerkenner Alexander Joel heeft de muzikale touwtjes in handen.

Eroica
Heroïek, tragiek en verstilling
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symfonie Nr. 3 in Es, opus 55, ‘Eroica’

Gustav Mahler (1860-1911)
Rückert-Lieder
Adagio uit Symfonie Nr. 10
Muzikale leiding
Alexander Joel

Bariton
Jochen Kupfer

Symfonisch Orkest Opera Vlaanderen
Meer info
Eroica – Ludwig Von Beethoven, Gustav Mahler
Opera Antwerpen, Frankrijklei 3, Antwerpen
www.operaballet.be
Foto: Filip Van Roe/Stad Antwerpen