Ter gelegenheid van haar 35ste verjaardag kondigt Xavier Hufkens de opening aan van de vernieuwde galerie in de St-Jorisstraat 6, het vlaggenschip in Brussel, na een twee jaar durende transformatie onder leiding van het Belgische architectenbureau Robbrecht & Daem. Met deze verbouwing nam Robbrecht & Daem het gebouw dat ze 30 jaar geleden zelf ontwierpen, opnieuw onder handen. 
 
Het 19e-eeuwse herenhuis dat Hufkens in 1992 opende, werd nu opnieuw door Robbrecht & Daem architecten getransformeerd en uitgebreid. De nieuwe St-Joris galerie markeert een uitzonderlijke uitbreiding in oppervlakte, capaciteit en logistieke mogelijkheden. Het gebouw, dat zeven verdiepingen telt, bevat meer dan 800 vierkante meter tentoonstellingszalen, bijna een verdriedubbeling van de tentoonstellingsruimte van Xavier Hufkens op deze locatie voor de renovatie. De bestaande verdiepingen van de historische ‘maison de maître’ van de galerie strekken zich nu uit tot in het nieuw ontworpen aangrenzende gebouw, een cascade-achtig monolithisch volume van schijnbaar eenvoudige gestapelde betonvormen.
 
De vernieuwde en uitgebreide ruimte aan de St-Jorissstraat, een van de drie galerieruimtes in Brussel, bevestigt het engagement van de galerie ten aanzien van haar thuisstad en biedt kunstenaars en bezoekers een bestemming voor de kunst van onze tijd in het hart van de Belgische hoofdstad. De ruimte verwierf al snel na de opening in 1992 de reputatie een van de interessantste Belgische plaatsen te zijn om toonaangevende hedendaagse kunst te zien, met tentoonstellingen van opkomende en gevestigde internationale kunstenaars. Xavier Hufkens zou de oudste galerievertegenwoordiger worden voor heel wat van deze kunstenaars, waaronder Richard Artschwager, Thierry De Cordier, Jan Vercruysse, Louise Bourgeois, Roni Horn, en Thomas Houseago.
 
De opening van het nieuwe gebouw vindt plaats op 2 juni 2022 met een grote tentoonstelling van recente werken in uiteenlopende media van de Amerikaanse kunstenaar Christopher Wool (°1955), speciaal samengesteld door Anne Pontégnie, curator van Le Consortium (Dijon), curator van de Cranford Collection (Londen) die al geruime tijd met Wool samenwerkt.
 
“Elk aspect van onze nieuwe galerie komt voort uit de visie om een uitzonderlijk platform te creëren voor onze gemeenschap van kunstenaars, van wie velen hun start bij ons hier in Brussel hebben gemaakt. In de 35 jaar sinds we onze eerste galerie openden in een pakhuis in het centrum van de stad, is Brussel uitgegroeid tot een bruisend epicentrum van hedendaagse kunst, zowel in Europa als daarbuiten. Dit is een cultureel erfgoed en een creatieve gemeenschap waartoe wij met trots behoren en die wij een warm hart toedragen. We hopen dat deze nieuwe ruimte tot ver in de toekomst zal dienen als een dynamisch thuis voor onze galerie en onze kunstenaars.”
— Xavier Hufkens
 
Gedreven door de leidende principes van Robbrecht & Daem – schaal, licht en proportie – heeft elke verdieping unieke afmetingen en lichtinval, waardoor bezoekers een scala aan ruimtelijke ervaringen wordt geboden. De perfecte uitlijning tussen de twee gebouwen creëert een moeiteloze circulatie, een samenspel tussen de museale proporties van het nieuwe gebouw en de meer intieme kamers van het oorspronkelijke herenhuis. Een stenen trap leidt bezoekers door vier verdiepingen tentoonstellingsruimte en een subtiel spel met natuurlijk licht in de hele galerie bereikt zijn hoogtepunt in de bovenste tentoonstellingsruimte met een centrale lichtkoepel.
 
“Voor het nieuwe gebouw in de Sint-Jorisstraat kregen we de zeldzame kans om onze eigen architectuur opnieuw te interpreteren en letterlijk uit te breiden. Begin jaren ’90 herbestemden we de bestaande ‘maison de maître’ tot een levendige kunstgalerie. Nu, dertig jaar later, hebben we gekozen voor een architectuur die de geschiedenis van de locatie belichaamt en doorloopt in een nieuw aangrenzend gebouw, een indrukwekkende betonstructuur met een cascade-achtige vorm. Variaties in licht en proporties geven elke verdieping een eigen karakter, dat hopelijk zowel de kunstenaars als de bezoeker zal bekoren. De nieuwe St-Joris galerie overstijgt de traditionele white-cube en wil een bestemming zijn die het oude met het nieuwe verenigt, het intieme met het monumentale.”
— Paul Robbrecht (Robbrecht & Daem Architecten)
 
Het 2200 vierkante meter grote gebouw behoudt zijn buitenruimte in de tuin, die in 2016 werd vernieuwd door de landschapsarchitect Martin Wirtz, en zal bovendien verbeterde kantoren voor het personeel, een onderzoeksbibliotheek en kunstopslagfaciliteiten bevatten. De duurzaamheid van het gebouw – volledig energieonafhankelijk en bijna volledig koolstofneutraal – wordt weerspiegeld in de materialisatie, de betonkernactivering en het effectieve gebruik van geothermische en zonne-energie. 
 
Na de openingstentoonstelling van Christopher Wool zullen er solotentoonstellingen georganiseerd worden van Joe Bradley en Nicolas Party, respectievelijk in de herfst en de winter.
 
De tentoonstelling
 
De tentoonstelling van Christopher Wool, die de nieuwe ruimte zal inhuldigen, brengt vijf reeksen werken samen die Wool’s recente onderzoek in sculpturen, werken op papier, fotografie en boeken illustreren, naast vier nieuwe schilderijen, de eerste die in vijf jaar uit het atelier van de kunstenaar komen. De tentoonstelling omvat meer dan 50 werken die sinds 2018 zijn gemaakt, en benadrukt de circulariteit en samenhang in Wool’s oeuvre.
 
De tentoonstelling richt zich op recente ontwikkelingen in Wool’s praktijk en de reproductieprocessen die de kunstenaar toepast op verschillende media. Het is de eerste tentoonstelling in Europa die het volledige scala van zijn werk laat zien. De tentoonstelling maakt gebruik van de schaal en het ontwerp van het nieuwe gebouw van Xavier Hufkens om het werk van de kunstenaar in zijn volle dimensie te verkennen. 
 
“Aan de hand van meer dan vijftig werken wordt in deze tentoonstelling onderzocht hoe reproductie de kern vormt van de praktijk van Christopher Wool. Het is een reis door Wool’s proces en denkwijzen. Hij heeft nooit opgehouden uitdagende vormen te creëren en zijn eigen praktijk in vraag te stellen. Het is ook het resultaat van een dertig jaar durende dialoog met de kunstenaar en een dertig jaar durende vriendschap met Xavier Hufkens, een kwestie van wederzijds vertrouwen. De schaal en de architectuur van de nieuwe galerie bieden de perfecte setting om een dergelijk complex project te ontwikkelen.”
— Anne Pontégnie, curator van de tentoonstelling
 
Christopher Wool (1955) wordt algemeen beschouwd als een van de meest vernieuwende en invloedrijke Amerikaanse schilders van de hedendaagse kunst. Hij werd geboren in Chicago en verhuisde in 1973 naar New York City waar hij schilderkunst studeerde en zich onderdompelde in de undergroundcultuur van de stad. Sinds het begin van de jaren 1980 heeft Wool de grenzen van de abstracte schilderkunst verlegd door middel van een rigoureuze praktijk die zich richt op de hedendaagse ervaring door middel van formele uitdrukkingen. Of het nu gaat om afdrukken, gelaagdheid, stempelen, uitsmeren of uitwissen, de kunstenaar zoekt voortdurend de confrontatie met de kernkwaliteiten van de schilderkunst. Wool is bekend om zijn baanbrekende op tekst gebaseerde en grafische gestencilde werken, alsook om zijn grootschalige geabstraheerde doeken waarin hij zeefdruk en geschilderde gebaren combineert. Zijn kunstpraktijk strekt zich ook uit tot beeldhouwkunst, fotografie en kunstenaarsboeken.

Foto’s: www.clubparadis.be