Gorro: krapuul, rotjoch, afgeleid van het Spaanse El Morro (Spaans voor Arabier/Noord-Afrikaan), een herinnering aan de kolonisatie van de Spanjaarden in Marokko. Marokkaanse jongeren schelden elkaar vaak uit voor Gorro, iets wat te vergelijken is met het Afro-Amerikaanse ‘Nigga’ of de Belgische ‘Johnny’.

‘Gorro’s’: ze zijn niet volledig van ‘hier’ of van ‘daar’.
NoMoBS slaat met ‘Wachten op Gorro’ een brug tussen hiphop, spoken word en muziektheater. Regisseur Junior Mthombeni daagde NoMoBS uit om terug te gaan in de tijd dat spoken word de stem van de stemlozen vertegenwoordigde.
Vier gasten, vier krukken, vier paar ogen die de zaal in staren. Soms kwaad, soms vrolijk, vaak dreigend. Ze wachten. Het publiek wacht mee. Soms ongemakkelijk lang.
Wat denken deze jonge mannen? Waarover praten ze terwijl ze daar op die krukjes, op de hoek van een straat of op een bankje in het park zitten en wachten… wachten… wachten…. Plots maakt de stilte plaats voor een woorden- en gedachtenstroom over o.a. seksisme, racisme, moederliefde, revoluties, …
Als toeschouwer krijg je een unieke en voyeuristische blik op het leven van vier jonge mannen.
Salahdine Ibnou Kacemi, Saïd ‘Eazy Lo’ Boumazoughe, Mike De Ridder en Yahya ‘R8’ Affane zijn geboren en opgegroeid op het Kiel, een multiculturele buurt in Antwerpen. In 2012 richtten ze samen NoMoBS op. Ze hebben een dubbele culturele achtergrond, die ze ervaren én gebruiken als een dubbel cultureel kapitaal. Hun teksten zijn steeds uit hun eigen leven gegrepen. De beats kunnen alle stijlen uitgaan, maar NoMoBS is vooral herkenbaar door de 4 verschillende talen waarin gerapt wordt (Nederlands/Antwerps, Frans, Arabisch en Engels). Ze werkten ook mee aan tv-programma’s en theaterstukken zoals ‘Troost’, ‘Rumble in da Jungle’, ‘H&G (Grimmiger)’ en ‘Reizen Jihad’ van SINCOLLECTIEF. Saïd Boumazoughe was eveneens te zien in ‘Malcolm X’ (KVS) en speelt dit seizoen bij de Roovers in ‘Arabische Nacht’. In ‘Patser’, de nieuwe film van Adil El Arbi en Bilall Fallah, vertolkt hij een van de hoofdrollen; Mike De Ridder en Salahdine Ibnou Kacemi werkten mee achter de schermen.
Auteur Fikry El Azzouzi schreef de tekst voor ‘Wachten op Gorro’. Verder herwerkte NoMoBS teksten van Amiri Baraka, Gill Scott Heron, Nass El Ghiwane en The Last Poets, om ze mee in deze productie te integreren. Ook eigen tekstmateriaal vond zijn weg naar de voorstelling in de traditie van geëngageerde, ritmische teksten.
Ruwe eerlijkheid, en dat een uur lang. […] De NoMoBS zijn performers pur sang, met hun eigen toon en stijl. In een regie van Junior Mthombeni worden hun sterktes ten volle uitvergroot. Ritmische, in-the-face teksten en een speelse, hardleerse vertolking die voor deze gelegenheid niet in een bivakmuts maar in een djellaba gehuld is. De problematieken eigen aan hun Marokkaanse achtergrond botsen op oervlaamse normen en waarden (waarvan enkele wellicht terecht aan flarden worden gerapt). Het geheel is zo gespekt met humor, hardheid en zelfspot dat geen enkel publiek hierbij onverschillig kan blijven. […] Het geeft een broodnodige inkijk in de gedachten van vier jonge mannen die hun energiebom overbrengen in een eigen, toegankelijke vorm en die zich (godzijdank) losrukken van de klassieke theatertraditie. Urban theater heeft een nieuwe stem, neen, heeft er zelfs vier.
(Max Greyson – Kif Kif)
Tekst: Fikry El Azzouzi
Spel: Mike De Ridder, Salahdine Ibnou Kacemi, Saïd Boumazoughe en Yahya Affane
Regie: Junior Mthombeni
Productie: SINCOLLECTIEF i.s.m. MAF en t,arsenaal
Met de steun van Mestizo Arts Platform
WWW.NOMOBS.BE
WWW.MESTIZOARTSPLATFORM.BE

Foto: Lucila Guichón