De CEO’s van Maersk Line, MSC en Hyundai Merchant Marine (HMM) hebben elkaar gisteren ontmoet om het ‘2M+HMM’ akkoord officieel te ondertekenen. HMM zal op vijftien lijndiensten van 2M slots mogen kopen.
De drie rederijen bereikten op 12 december vorig jaar al een akkoord om voor een periode van drie jaar te gaan samenwerken. HMM wordt geen lid van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC, maar gaat wel scheepsruimte kopen en op de trans-Pacific ook slots wisselen. Het samenwerkingsakkoord werd de voorbije weken in detail verder uitgewerkt en gisteren ondertekend door respectievelijk Søren Skou van Maersk (links op de foto), Diego Aponte van MSC (rechts op de eerste foto) en Yoo Chang-keun van HMM.
Toegang
Tussen het Verre Oosten en Europa krijgt de Zuid-Koreaanse rederij toegang tot zeven diensten van 2M. Het gaat om vijf (van de zes) loops op Noord-Europa en twee (van de vier) naar het Middellandse Zeegebied. Op de trans-Atlantic krijgt HMM een allocatie op twee van de drie 2M-lijnen. Op de trans-Pacific is er vanaf 1 april op vier diensten van 2M vanuit de Far East naar de westkust van Noord-Amerika en op twee loops naar de oostkust plaats voorzien voor HMM. Maersk Line en MSC zullen op hun beurt bijladen op één van de drie diensten die de nieuwe Zuid-Koreaanse daar zullen aanbieden.
Maersk Line verspreidde vandaag foto’s van de bijeenkomst waarbij de drie CEO’s gezamenlijk een koffie drinken. De achterliggende boodschap is wellicht dat de plooien tussen de rederijen intussen gladgestreken zijn. Yoo van HMM ergerde zich in december nog aan de manier waarop Maersk over het ‘2M+HMM’ akkoord in de media sprak, waarna de regionale topman van Maersk in Azië in januari zijn vertrouwen in de nieuwe Zuid-Koreaanse partner uitsprak.