Too Good To Go helpt voedselverspilling te verminderen, een verbintenis die Carrefour al sinds meer dan 15 jaar aangaat. Too Good To Go startte in maart 2018 en werd in augustus 2018 vervoegd door Carrefour. Sindsdien is het aantal Carrefour-partnerwinkels alleen maar toegenomen. In april 2019 stond de teller op 240 deelnemende winkels. Vandaag doen 450 Carrefour-winkels mee. Hoe werkt het? De app Too Good to Go geeft alle partnerbedrijven weer en biedt gebruikers de mogelijkheid om voedingsmiddelen of gerechten te kopen die bijna over datum zijn aan verminderde prijs en zo voedselverspilling tegen te gaan.

De Carrefour-manden vertegenwoordigen ¼ van het totaal aantal pakketten dat door Too Good To Go wordt verkocht
In totaal verkocht Carrefour 264.000 pakketten via Too Good To Go.
Met een totaal van 264.00 pakketten die Carrefour verkoopt via Too Good to Go, vertegenwoordigt Carrefour ¼ van de totale hoeveelheid pakketten die worden verkocht via de app. Andere deelnemende bedrijven zijn bijvoorbeeld sushi-restaurants, bakkerijen, hotels en traditionele restaurants
Carrefour, een speler die tegen voedselverspilling strijdt.

Deze strijd tegen verspilling gebeurt in 4 opeenvolgende fasen:
1. Goed voorraadbeheer is een prioriteit.
2. De afprijzing van de producten die de uiterste consumptiedatum naderen, maakt het mogelijk om het aantal onverkochte producten te verminderen. Consumenten herkennen deze producten in de winkel dankzij het gele etiket. Too Good To Go is een extra manier om producten die nog goed zijn voor verbruik aan verlaagde prijs aan te bieden, zodat ze de volgende dag niet weggesmeten hoeven te worden.
3. Al meer dan 15 jaar geeft Carrefour onverkochte producten aan voedselbanken en liefdadigheidsinstellingen. Carrefour was de eerste retailer die deze activiteiten uitvoerde via de Schenkingsbeurs, het platform voor het beheer van voedselschenkingen. Het biedt alle verenigingen toegang tot onverkochte producten en beperkt onverkochte voorraden die niet door verenigingen worden opgehaald. De deelname van Carrefour diende als inspiratie voor andere belanghebbenden om deel te nemen aan dit initiatief
4. Carrefour gooit geen voedsel in de vuilnisbak. Zelfs als de 3 voorgaande stappen onverkochte producten niet hebben voorkomen, zullen Carrefour-producten door derden worden herwerkt om er secundaire producten van te maken, zoals energie door de biomethanisatie.

De toewijding van Carrefour België aan milieu- en ethische kwesties werd dit jaar erkend: de retailer won de prijs ‘CSR Professional of the Year 2018′. Deze prijs erkent de inspanningen van het bedrijf op het gebied van zijn sociale verantwoordelijkheid.

Foto: Carrefour België