The Body Shop en Cruelty Free International hebben Europese influencers die zich inzetten voor de bescherming van dieren, zoals Pixie Geldof, Laura Ponticorvo en Josje Huisman, uitgenodigd om te vieren dat het verbod op dierproeven voor cosmetica 5 jaar bestaat. Daarnaast willen ze hiermee een internationale wetgeving bekomen. Hun boodschap: «het is tijd dat dit verbod internationaal wordt ingevoerd».
The Body Shop en Cruelty Free International hebben een sleutelrol gespeeld in de toepassing van de Europese wetgeving rond dierenproeven en ze streven nu naar een internationaal verbod. Daarom lanceerden ze gezamenlijk de Forever Against Animal Testing-campagne. Met deze campagne willen ze wereldwijd dierproeven voor cosmetische doeleinden  verbieden, voor eens en voor altijd. Het doel van deze belangrijke petitie is het ophalen van 8 miljoen handtekeningen, waarvan er inmiddels al 4,7 miljoen zijn opgehaald in minder dan 10 maanden. Zeer binnenkort gaat het Europese Parlement stemmen voor een resolutie om alle leden van het Parlement en de Europese Commissie een standpunt in te laten nemen tegen dierproeven voor cosmetica op internationaal niveau. Cruelty Free International heeft een brief gepubliceerd, die mede is ondertekend door The Body Shop en meer dan 100 andere personen, waaronder celebrities, om bij de Europese Parlementsleden aan te dringen op het goedkeuren van deze stemming. Met deze steun kunnen The Body Shop en Cruelty Free International de Verenigde Naties oproepen tot het invoeren van een internationale wetgeving.
Dit weekend is het de 5e verjaardag van het Europees verbod op dierproeven voor cosmetische doeleinden, evenals de verkoop van beauty-producten die getest zijn op dieren.
In de Europese Unie werd in 2017 meer dan 80 miljard euro gegenereerd in de cosmetische industrie. Ook werden er ruim 2 miljoen banen verschaft, wat het een van de grootste markten wereldwijd maakt (bron: Euromonitor). In 2013 is de progressieve beslissing genomen om een verbod in de EU in te voeren op de verkoop en import van cosmetische producten en ingrediënten die zijn getest op dieren. Sindsdien heeft deze wetgeving de rest van de wereld geïnspireerd en is er ook een verbod ingevoerd in Zuid Korea, Nieuw-Zeeland en India. Gedurende de daaropvolgende jaren heeft de Europese Unie niet alleen kunnen aantonen dat dierproeven onnodig zijn voor een gezonde cosmetica-industrie, maar ook dat het verbod een zeer positief effect kan hebben op het bedrijfsleven en innovatie. Sinds het verbod op dierproeven in de cosmetica in 2013 is de beautymarkt in Europa gegroeid met 8% (bron: Euromonitor). Daarnaast hebben cosmeticabedrijven hun productlijnen jaarlijks nog steeds met 20 % vernieuwd, een cijfer dat niet is gewijzigd door het verbod op dierproeven voor cosmetica (bron: XCellR8 Research).
Sinds 2013 zijn er nieuwe alternatieven voor dierproeven ontwikkeld en goedgekeurd door de wettelijke autoriteiten. Ondanks de ontwikkeling van effectieve alternatieven en het bestaan van ingrediënten die veilig zijn voor de mens, is er in ruim 80 % van de landen ter wereld nog geen verbod op dierproeven voor cosmetica ingevoerd.
Foto: Primetime Communication