Galerij FIFTY ONE TOO presenteert met trots haar aankomende show ‘Studios d’Afrique’ met foto’s van Adama Kouyaté, (Bougouni, 1928) . Sinds de jaren negentig is de Malinese fotograaf wereldwijd te zien geweest in vele groepstentoonstellingen, naast zijn tijdgenoten zoals Malick Sidibé en Seydou Keïta. Een selectie foto’s uit zijn publicatie ‘Studios d’Afrique’ (Editions Gang) wordt gepresenteerd voor zijn eerste solotentoonstelling in de galerij.

In de hoop werk te vinden, besloot de zeventienjarige Kouyaté zijn stadje in het zuiden van Mali te verlaten voor de grote hoofdstad van Bamako. De jongeman werkte een paar jaar als schoenmaker en chauffeur en vroeg de pionierende Malinese fotograaf Bakary Doumbia om een ​​portret van hem en zijn vriendin te maken op kerstavond 1946. Kouyate werd later getroffen door de schoonheid van de foto en besloot een fotograaf zelf.

Kouyaté begon zijn fotografische carrière als leerling voor meesters als Bakary Doumbia en Pierre Garnier. In 1949 richtte hij zijn eigen studio op in het dorp Kati, niet ver van Bamako. Na tien jaar zijn eigen inkomsten te hebben verdiend met het maken van voornamelijk studio- en trouwportretten, verliet de jonge fotograaf Mali naar Ouagadougou en Bouaké in Ivoorkust. Het was pas na 1969 dat hij besloot terug te keren naar een dorp ten noorden van Bamako om zijn fotostudio-bedrijf voort te zetten.

Met zijn levendige, swingende buurten wordt de hoofdstad de Afrikaanse fotografiestad genoemd. Sinds de eerste nederzettingen gerund door Franse kolonisten of Libanese handelaars in de jaren dertig, was er al lang een traditie van 19e-eeuwse portretfotografie. In de jaren na de onafhankelijkheid van Mali in de jaren vijftig waren er echter niet veel autochtone fotografen. Adama Kouyaté maakt deel uit van een generatie inheemse pioniers die in staat was om de energieke sfeer van een zorgeloze samenleving te vangen.

De zwart-witte portretten van Kouyaté reproduceren de Malinese stedelijke levensstijl in zijn studio, door groepen jongeren, koppels en vrouwen van Bamako aan te trekken in de late jaren zestig en zeventig. Mensen die geen camera hadden, kwamen naar de studio om belangrijke momenten in hun leven vast te leggen, of gewoon om er een spoor van te houden. Zijn atelier (dat in feite een kleine opslagruimte was) was uitgerust met slechts twee studiolichten en eenvoudige achtergronden, soms met beschilderde palmbomen erop. Door accessoires zoals radio’s, lp’s, horloges, sigaretten te leggen of zijn klanten op een scooter te laten poseren, creëerde de fotograaf een kunstmatig podium dat verwijst naar een modern, toekomstgericht leven.

De foto’s van ‘Studio d’Afrique’ doen ons teruggaan in de tijd, waar de objecten de westerse invloeden van die periode onthullen. Adama Kouyaté maakt deel uit van een generatie fotografen die later in zijn leven door een internationaal publiek is ontdekt. Sinds de jaren negentig geniet zijn werk wereldwijd erkenning. Tot vandaag werkt de fotograaf met dezelfde Rolleiflex-camera in ‘Photo Hall d’Union’, zijn studio die sinds 1969 hetzelfde is gebleven.

Opening receptie: zaterdag 8 februari 2020 van 14 tot 18 uur
Show: 11 februari – 18 april 2020

Foto: www.gallery51.com