Barbé Urbain Gallery in Gent presenteert een nieuwe solotentoonstelling van de Belgische kunstenaar Stan Van Steendam, getiteld down the trail. De expo stelt nieuwe sculpturale, monochrome werken voor, gemaakt van poederstof, plaaster en epoxy op houten constructies.
Van Steendam, die onlangs een residentie deed in het Wijndomein Valke Vleug in Liezele,  staat bekend om zijn massieve monochrome werken, die hij eerder ‘schilderijen’ dan ‘sculpturen’ noemt, en waarmee hij meteen de definities van de traditionele categorieën in vraag stelt. Zijn praktijk is gericht op de dualiteit van het construeren en deconstrueren van de materialiteit van de schilderkunst, die hij onderzoekt door middel van een uitgebreid gelaagdheidsproces van ruwe pigmenten, plaaster en andere materialen zoals as, aarde en stof. Zijn enige gereedschap zijn zijn eigen handen, waarmee hij alles mengt en aanbrengt. Dat resulteert in intuïtieve composities die minimalistisch en tactiel zijn, terwijl hun fysieke aanwezigheid binnendringt in de ruimte waarin ze verschijnen.

Vier jaar na zijn vorige – en eerste – solotentoonstelling in de galerie, markeert deze nieuwe tentoonstelling, getiteld down the trail, een belangrijke overgang in het oeuvre van Stan Van Steendam. Hij laat de totale controle die hij voorheen uitoefende op elk aspect van het werk – vorm, formaat en kleur – los. De vormen worden organischer en zijn niet enkel meer rechthoekig, de formaten verschillend en de werken worden dikker en sculpturaler. Waar vroeger het oppervlak redelijk ‘vlak’ was, ontstaat er nu relief, door middel van de lijn of de constructie.
De kleur in het werk is ook meer vervaagd. De pigmenten worden steeds vaker vervangen door genuanceerde lichte tinten die voortkomen uit het werken met stof. Het is niet meer de maker die de volledige controle uitoefent of alle keuzes maakt, maar de materie die de richting bepaalt waar het werk naartoe gaat.

Van Steendam – die woont en werkt tussen Brussel en Portugal – wordt beïnvloed door klassieke schilderijen en het werk van andere kunstenaars, maar haalt evengoed inspiratie uit de plek waar hij woont en werkt.
Onlangs verhuisde Van Steendam naar een nieuw groot atelier in Portugal, in het dystopische verlaten industriegebied Barreiro. Zowel deze plek als de lange autoritten tussen Brussel en Portugal vormen een grote bron van inspiratie waarop de evolutie van zijn werk is gebaseerd. Omgeven door wolken van zwevend stof en een zware zomerhitte, is Van Steendam in de ban geraakt van de invloed van de lucht en van het licht. Hij wordt bijna verblind door het felle witte zonlicht dat er schijnt. Het is tijdens deze wazige aanwezigheid, dat een vermogen van volledige focus hem de mogelijkheid geeft om een detail binnen dit onduidelijke moment van ‘saudade’ (melancholie) vast te leggen in een levendig licht.
Ook de locaties en omgevingen van de plekken waar Van Steendam residenties had, zoals in Palazzo Monti (Italië), of recent in het minimalistische wijndomein Valke Vleug in Liezele ontworpen door Vincent Van Duysen, spelen een rol in zijn werkproces.  In verschillende van zijn werken zijn gruis en stof van deze plaatsen verwerkt als een verwijzing ernaar.  

Stan Van Steendam
down the trail
05.02 — 13.03.2022
Barbé Urbain Gallery
Penitentenstraat 29,
9000 Gent

Foto’s: www.clubparadis.be