De stad Antwerpen heeft een projectdefinitie opgemaakt om de huidige Krugerbrug, over de spoorweg Antwerpen-Puurs, te vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Met deze nieuwe brug maakt de stad een comfortabele en veilige verbinding tussen twee belangrijke fietsroutes: de fietsostrade F13 richting Boom en de Districtenroute. Het moet een brug worden op maat van fietsers en voetgangers die voldoet aan de moderne comfort- en kwaliteitseisen voor fietsroutes. Verder moet het ontwerp rekening houden met de ontwikkeling van de gebieden ernaast zoals Blue Gate Antwerp en het project Lageweg. Ook de aansluiting van de brug op de omgeving, inclusief de zone rond en onder de brug, is een onderdeel van de ontwerpopdracht. De stad en spoorwegbeheerder Infrabel gaan nu op zoek naar een ontwerpteam.
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug zal, net als de huidige Krugerbrug, Hoboken centrum verbinden met de Hobokense Polder en het in ontwikkeling zijnde groene industrieterrein Blue Gate Antwerp. Ook fietsers vanuit Hoboken centrum op de fietsostrade F13, die vandaag langs het spoor richting Boom loopt, zullen rechtstreeks op de nieuwe brug kunnen aantakken. Via deze route kunnen fietsers op termijn doorfietsten richting Schelde en het centrum van Antwerpen. De projectdefinitie legt de doelstellingen en de uitgangspunten voor het ontwerp vast. Hiermee gaan de stad en de spoorwegbeheerder Infrabel op zoek naar een ontwerpteam om de brug en de zone rond de brug te ontwerpen.
Belangrijke schakel in fietsnetwerk
De huidige Krugerbrug is in slechte staat en voldoet door de steile aanloophellingen en de verouderde inrichting niet aan de moderne comforteisen voor fietsroutes. Daarom wil de stad de brug vervangen door een nieuwe en comfortabele fiets- en voetgangersbrug op dezelfde locatie. Door de verdere ontwikkeling van het groene industrieterrein Blue Gate Antwerp ten noorden van de brug en de toekomstige ontwikkeling van het project Lageweg ten zuiden ervan, vormt deze route een belangrijke schakel op het hoofdfietsnetwerk rond de stad.
“De brug is vandaag al onderdeel van de Districtenroute, deze route bundelt veelgebruikte fietsverbindingen in en tussen de districten ”, zegt schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Onder de brug loopt het druk gebruikte Jef Van Linden fietspad, een onderdeel van de fietsostrade F13 van Antwerpen richting Boom. Met de nieuwe fiets- en voetgangersbrug worden beide routes met elkaar verbonden. Voor de bewoners van de aanpalende woonwijken vormt de brug een belangrijke verbinding met het natuurgebied Hobokense Polder.”
Een brug op maat van fietsers en voetgangers
De vorm en de ligging van de brug worden in grote mate bepaald door de aansluiting op de bestaande fietsroutes en voetpaden. De brug moet voldoen aan alle hedendaags comfort en aan de kwaliteitseisen voor fietsroutes, met vlotte toegangshellingen voor zowel fietsers als voetgangers. Uiteraard moet de brug ook passen in de omgeving. Het ontwerp moet verder rekening houden met de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Zo is Blue Gate Antwerp volop in ontwikkeling en moet de brug aansluiten op het nieuwe fietspad langs de Naftaweg richting Schelde. De verdere ontwikkeling van het project Lageweg is vandaag nog niet duidelijk, toch zal het ontwerp van de brug ook hier met de mogelijke ontwikkelingspistes rekening moeten houden. Daarnaast spelen de veiligheidsvoorschriften voor werken rond en over spoorwegen ook een belangrijke rol.
Gebied rond de brug verbeteren
De bouw van de nieuwe brug biedt eveneens een kans om de ruimte rond en onder de brug mee aan te pakken en is dan ook onderdeel van de ontwerpopdracht. Verder moet er gezorgd worden voor voldoende opvang en infiltratie van het regenwater in dit gebied. Ook een aantal waardevolle bomen moeten een plek krijgen in het ontwerp. Deze zone ligt, ten noorden van het spoor, tussen het natuurgebied Hobokense Polder en het nog te ontwikkelen privaat perceel Blue Gate Antwerp. Hierbij wordt er niet geraakt aan het natuurgebied zelf. Ten zuiden van het spoor wordt het gebied afgebakend door de private percelen tussen de Zuidweg, de huidige brug en de Lageweg. Alle gronden in het projectgebied zijn vandaag al eigendom van de overheid.
Volgende stappen
Met deze projectdefinitie gaan de stad en de spoorwegbeheerder in 2018 op zoek naar een ontwerpteam voor de brug en het gebied errond. Tegen het einde van 2019 moet het ontwerp rond zijn, zo kan er in 2020 een vergunning aangevraagd worden en een aannemer aangesteld worden.  In de loop van 2021 kan de bouw van de nieuwe brug van start gaan. Ook de buurt zal betrokken worden bij de verschillende stappen.
Van plan naar uitvoering
De stad Antwerpen moedigt bezoekers, bewoners en pendelaars aan om tijdens de grote wegenwerken in en rond de stad op een andere manier naar de stad te komen. Onder meer de fiets is hiervoor een alternatief. De stad zal daarom verder investeren om de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes, zoals de fietsostrades naar de stad, het Ring- en Singelfietspad en deDistrictenroute, weg te werken. Zo verhogen het fietscomfort en de veiligheid van de gebruikers op deze routes.
Vandaag is de stad volop bezig om de plannen verder uit te werken tot uitvoerbare dossiers. Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM. Bij dit project is ook Infrabel, de spoorwegbeheerder, nauw betrokken.
Foto’s: Stad Antwerpen