Bomen zijn al 370.000.000 jaar op deze planeet aanwezig. Ze zijn in onzichtbaarheid vervallen doordat ze hun functie in het landschap verliezen aan een nieuw, vollediger panorama van symbolen en tekens. Wegenbouw, landbouw en verstedelijking hebben hier veel mee te maken, maar ook technologische en industriële vooruitgang. Eeuwen geleden functioneerden sommige bomen als visuele elementen in een landschap om ons te oriënteren.

Voor ‘No Road to Hotel Bellevue’ zet Dries Segers een eerste stap in het ontwerpen van alternatieve cartografieën. Hij voegt symbolen, tekens en woorden samen en laat ze met een lasersnijtechniek in de lijsten van zijn kunstwerken graveren. Sinds hun ontwikkeling hebben mensen zich uitgedrukt in vereenvoudigde tekeningen en symbolen. Het is vanuit dezelfde behoefte dat Segers deze grafische taal in zijn werk verwerkt.

Fotografie is een medium dat de werkelijkheid transformeert op basis van observatie en techniek. In het werk van Dries Segers heeft perceptie (of het ontbreken daarvan) altijd centraal gestaan. Sinds 2019 hebben zijn technische experimenten met sensorische onzichtbaarheid (licht, tijd, chemische en technische reacties) plaatsgemaakt voor het tastbaar maken van (on) zichtbare levende materie. In het kunstenaarsboek ‘FUNGI’ brengt Segers zijn terugkerende spel met schaal en transformatie naar de oppervlakte. Voor ‘No Road to Hotel Bellevue’ selecteerde de kunstenaar 25 foto’s uit zijn archief die de wortels vormen van een speculatieve omgeving. Wat begon met observatie en fotografische waarachtigheid gaat meer verder als een suggestie van een realiteit die vertrekt vanuit de natuurlijke omgeving in plaats van de mensheid.

‘No Road to Hotel Bellevue’ kwam tot stand in samenwerking met houtbewerkers, digitale ateliers, boeren, buurtbewoners en ambtenaren van het Departement voor Behoud en Erfgoed (Erfgoedcel) van de Vlaamse Overheid. De tentoonstelling is een voortzetting van een eerste deel dat van februari tot juni 2020 in galerie VITRINE, Basel (CH) werd getoond tijdens de duotentoonstelling ‘Our Companion, Our Other’.

Met dank aan Hannah De Meyer, Rik De Meyer, Nick Geboers, Koen Smets, Bas Van den Hout, Atelier Watt, Milo Profi en Screenprint atelier Gezeever.

Foto: www.dmwgallery.be